PRESSINBJUDAN Den kliniska forskningens utmaningar

Den kliniska forskningens utmaningar Journalister välkomnas att delta under hela eller delar av en seminariedag om den kliniska forskningens framtid. Den forskning som sker i vårdens verksamheter.

I forsknings- och innovationspropositionen betonas betydelsen av medicinsk forskning. Den kliniska forskningen nämns särskilt. Det är naturligtvis glädjande för en fortsatt medicinsk utveckling. Ett problem är att det i propositionen saknas anvisade medel för exempelvis kliniska forskartjänster. En annan aktuell fråga är vem som tar ansvar för den kliniska forskningen vid privatiseringar? I upphandlingsavtalen med privata vårdgivare finns så gott som aldrig forskningen med.

Saco Vård, som arrangerar seminariet, ser bland annat risker med för stort politiskt intresse för spetskompetens. God forskning behöver nämligen både bredd och spets. Det är viktigt att tillräckliga resurser finns för breddforskningen, varifrån spetsforskningen sedan kan utvecklas. Satsningar måste göras inom både primärvården och inom sjukhusvården så att viktig kunskap inte går förlorad och för att evidensbaserad vård ska kunna bli en realitet.

Välkommen!

Tid: Tisdagen den 10 mars kl. 10–16 Plats: Saco, Lilla Nygatan 14 i Gamla Stan, Stockholm

Bland annat medverkar: Olle Stendahl, regeringens särskilde utredare av den kliniska forskningen Göran Stiernstedt, chef för avdelningen för vård och omsorg, SKL Peter Honeth, statssekreterare på Utbildningsdepartementet Mikael Damberg, riksdagsledamot (S) Cecilia Widegren, riksdagsledamot (M) Moderator: Eva Nilsson Bågenholm, ordförande Sveriges läkarförbund

Kontaktperson Maria Lindholm, samordnare, tfn: 070-790 34 44, e-post: maria.lindholm@slf.se