PRESSINBJUDAN: Journalister inbjuds till etikdag om vårdens prioriteringar

PRESSINBJUDAN Journalister inbjuds till etikdag om vårdens prioriteringar

Ska människors livsstil påverka om de får viss vård? Exempelvis om de röker, överkonsumerar alkohol, ägnar sig åt bergsklättring eller inte alls motionerar. Hur ska gränserna i så fall dras? Den grundläggande principen om att vård ska ges på lika villkor börjar ifrågasättas.

Den etiska plattformen för prioriteringar som etablerades inom hälso- och sjukvården för mer än tio år sedan behöver förändras. Det anser PrioriteringsCentrum som på Socialstyrelsens uppdrag kartlagt och analyserat hälso- och sjukvårdens prioriteringsarbete. Andra försvarar värderingarna i den etiska plattformen och ser risker att nuvarande prioriteringsordning baserad på etiska principer ska reduceras till ett hälsoekonomisk kalkylerande.

Sveriges läkarförbund och Svenska Läkaresällskapet som anordnar seminariet välkomnar journalister att ta del av hela eller delar av dagens diskussioner om vad vården ska ägna sina begränsade resurser åt. Till exempel om prioriteringar vid införande av vårdval, om äldre prioriteras annorlunda och massmedias ansvar.

Läs programmet> http://www.slf.se/templates/Page.aspx?id=22805

Medverkande: Thomas Flodin, ordförande i Läkarförbundets Etik- och ansvarsråd; professor Niels Lynöe, ordförande i Läkaresällskapets Delegation för medicinsk etik; Göran Hermerén, professor em. i medicinsk etik; Nils-Eric Sahlin, professor i medicinsk etik; professor Per Carlsson alt. professor Per-Erik Liss, Prioriteringscentrum; Britt Nordlander, docent, sekreterare i Läkaresällskapet; Barbro Westerholm, professor; Håkan Bengtsson, frilansskribent och ledamot i Läkaresällskapets Delegation för medicinsk etik; Stig Nyman, landstingsråd, Stockholms läns landsting. Moderator: Jonas Hultkvist, chefredaktör, Läkartidningen.

Tid: Måndagen den 17 november kl. 09.30-16.30 Plats: Svenska Läkarsällskapet, Klara Östra Kyrkogata 10 i Stockholm

Anmälan till: Michael Feldt, pressansvarig på Läkarförbundet, 08-790 34 35, e-post: michael.feldt@slf.se