PRESSINBJUDAN Klinisk forskning – blir den bättre nu?

Klinisk forskning – blir den bättre nu?

Sveriges läkarförbund och Svenska Läkaresällskapet inbjuder till en seminariedag om klinisk forskning. Det vill säga den forskning som sker i, eller mycket nära, vårdens vardagliga verksamheter.

Under förmiddagen presenterar regeringens särskilde utredare, Olle Stendahl, sin Åtgärdsplan för den kliniska forskningen som är huvudtema för dagens diskussion. Nobelpristagaren Arvid Carlsson berättar under eftermiddagen om hur kreativa forskningsmiljöer skapas. Paneldiskussion följer både efter för- och eftermiddagens presentationer.
Journalister välkomnas att delta under hela eller delar av dagen. Seminariet fokuserar på hur vi praktiskt går vidare med den kliniska forskningen nu efter regeringens forsknings- och innovationsproposition. I propositionen tillhör den medicinska forskningen ett prioriterat område. Den kliniska forskningens betydelse nämns särskilt. Men blir den kliniska forskningen bättre nu? En av frågorna är hur den bästa forskningen ska identifieras och prioriteras och hur kreativa forskningsmiljöer som stimulerar till god forskning ska skapas.

Läs programmet här nedan.

Välkommen!

Tid: onsdagen den 29 april kl. 10–16 Plats: Svenska Läkaresällskapet, Klara Östra Kyrkogata 10, Stockholm

Bland annat medverkar: Arvid Carlsson, Nobelpristagare i medicin år 2000 Olle Stendahl, regeringens särskilde utredare av den kliniska forskningen Göran Stiernstedt, chef för avdelningen för vård och omsorg, SKL Håkan Billig, huvudsekreterare vid ämnesområdet för medicin, Vetenskapsrådet Peter Aspelin, ordförande i Svenska Läkaresällskapet Karin Prellner, ordförande i Kommittén för klinisk forskning, Svenska Läkaresällskapet Bent Christensen, sjukhuschef vid Universitetssjukhuset i Lund Karl Obrant, forskningschef vid Universitetssjukhuset i Lund och ledamot i Läkarförbundets centralstyrelse Hans Hjelmqvist, ordförande i Läkarförbundets utbildnings- och forskningsdelegation

Krav på föranmälan till: Margaretha Petrini, 070-768 28 65, e-post: margaretha.petrini@sls.se