SYLF kommenterar SVT:s granskning av läkares språkbrister

SYLF kommenterar SVT:s granskning av läkares språkbrister - Ansvarslöst av arbetsgivarna.
I den enkätundersökning som SVTs Rapport skickat till alla primärvårdsdirektörer i Sveriges landsting, svarar 55 procent att det uppstår problem i kommunikationen mellan EU-läkare och patienter på grund av bristande språkkunskaper. Det är arbetsgivarens ansvar att den anställda har tillräckliga språkkunskaper. Landstingen rekryterar aktivt läkare från andra EU-länder men försöker komma undan kostnaderna för introduktionen och upplärning. Sveriges Yngre Läkares Förening (SYLF) anser att arbetsgivarnas bristande insatser för att ge läkarna tillräcklig språkutbildning sätter EU-läkare och patienter i en mycket svår situation och att agerande försämrar patientsäkerheten.
Heidi Stensmyren, ordförande i SYLF, kommenterar SVTs enkätundersökning: - En stor del av läkaryrket består av kommunikation med kollegor, patienter och övrig personal, journalföring mm och innan man behärskar detta är det mycket svårt att utföra sitt arbete även om man har de medicinska sakkunskaperna. Arbetsgivarna sätter våra EU-läkare i en mycket svår situation och som arbetsgivare måste man inse att utlandsrekrytering av läkare kräver investeringar i arbetskraften. Problemet är att många arbetsgivare idag är för snåla när det handlar om investeringar i samband med nyrekrytering och många arbetsgivare har enbart kortsiktigt fokus på att fylla de tomma platserna.

SYLF har nyligen lagt en motion till Läkarförbundets fullmäktige om att Läkarförbundet aktivt verkar för att läkare rekryterade från andra EU-länder efter anställning erbjuds utbildning i svenska språket och svensk sjukvårdskultur.
Länk till SYLFs bildararkiv Heidi Stensmyren, ordförande i SYLF, nås på telefon: 070-590 70 33, e-post: heidi.stensmyren@sylf.se Sveriges Yngre Läkares Förening (SYLF) är den näst största yrkesföreningen inom Sveriges läkarförbund och organiserar underläkare. Föreningen har drygt 7 400 medlemmar och har 27 lokalavdelningar spridda över landet. SYLF arbetar bland annat med förhandlingsfrågor, utbildningsfrågor, arbetsmarknadsfrågor, sjukvårdsorganisatoriska frågor och arbetsmiljöfrågor.