Sysselsättningen i vården måste värnas

Sysselsättningen i vården måste värnas Regeringen bör satsa på en permanent nivåhöjning av de generella statsbidragen för att ge landstingen bättre förutsättningar att klara finanskrisen. Redan nästa år måste över hälften av landstingen dra ned på verksamheten eller höja skatten för att nå balans i ekonomin. Det betyder färre sysselsatta, färre vårdplatser, längre vårdköer och försämrad patientsäkerhet.

I nästa års budgetar tvingas 13 av 21 landsting dra ned verksamheten med mellan 1 och 7 procent för att nå balanskravet. Dessa neddragningar kommer att slå hårt mot sysselsättningen och bidra till den pågående recessionen. Som alltid när landstingen skall spara pengar kommer kliniker att stängas och antalet vårdplatser dras ned.

– För att undvika alltför stora försämringar av vården har flera landsting beslutat höja skatten. En höjning av landstingsskatten har stort genomslag på den samlade privata konsumtionen. Detta är förstås olyckligt i det konjunkturläge som nu råder, säger Eva Nilsson Bågenholm, Läkarförbundets ordförande.

Innan landstingssektorn bidrar med att förvärra recessionen bör regeringen satsa på en permanent nivåhöjning av de generella statsbidragen. Då kommer vårdgivarna våga behålla sina medarbetare och kanske också nyrekrytera och öppna fler vårdplatser. Inte minst inom psykiatrin och den kommunala vården är behoven av fler platser i dag stora.

– En satsning på sysselsättningen i nuläget har en god chans att locka fler ungdomar till vården. I dag står vi inför en generationsväxling och en satsning skulle lösa en del av personalförsörjningen för lång tid framåt, säger Kåre H Jansson, utredningschef på Läkarförbundet.

De extra statsanslagen behövs dels för att kompensera för landstingens vikande skatteunderlag. Dels för att ge utrymme för en viss utbyggnad. Den första delen kräver runt 5 miljarder. För en utbyggnad och en positiv effekt på sysselsättningen krävs ytterligare några miljarder. När hänsyn tagits till möjliga effektiviseringar de kommande åren blir vår slutsats att det generella statsbidraget till landstingen behöver höjas med totalt cirka 5 miljarder från och med år 2009 och ytterligare 3 miljarder år 2010.

Eva Nilsson Bågenholm, ordförande Läkarförbundet, 070-790 34 00 Kåre H Jansson, utredningschef, Läkarförbundet, 070-790 34 48