Välkommen till Läkarförbundets seminarier i Almedalen

Vården av äldre – något måste göras! Torsdag 8/7, 9.30 – 10.30, Kårhuset

Äldre med stora vårdbehov är en grupp som ofta prioriteras i den politiska retoriken – men inte i praktiken. Bristerna i vården av äldre är väldokumenterade och mycket beror på att det inte finns tillräckligt många läkare i äldrevården. Det leder bland annat till lidande, onödiga besök på akuten och felkonsumtion av läkemedel. Enligt Läkarförbundet är grundproblemet att ansvaret för vården av äldre är delat mellan kommun och landsting och att man inte satsat på sjukvården som kan bedrivas nära invånarna. Maria Larsson, (KD) äldreminister Göran Stiernstedt, chef för avd Vård och omsorg på SKL Eva Nilsson Bågenholm, ordf Sveriges läkarförbund Anne Ekdahl, ordf Svensk Geriatrisk Förening Moderator: Bengt Westerberg Säkerhet, förtroende och samverkan i vården Torsdag 8/7, 11.30 - 12.30, Kårhuset Välkommen till ett rundabordssamtal inför publik. Läkare samtalar med SKL och Socialstyrelsen om framtidens strukturer och samarbetsformer. Medverkande: Henrik Hammar (M) SKL Per-Anders Sunesson, Socialstyrelsen Göran Modin, chefsläkare på Akademiska sjukhuset Mikael Rolfs, Läkarförbundet Moderator: Mattias Lundberg Vårdval Stockholm - vad blir nästa steg? Torsdag 8/7, 13.00 - 14.30, Hästgatan12 Läkarförbundet arrangerar tillsammans med Vårdföretagarna en debatt mellan Birgitta Rydberg (FP) och Ilija Batljan (S) Moderator: Thabo Motsieloa Läkarförbundets och Vårdföretagarnas ordföranden Eva Nilsson Bågenholm och Ann-Sophie Sjöberg medverkar. Stockholm har varit vårdvalets skyltfönster men har en modell inga andra landsting har tagit efter. Hur kommer Stockholms vårdvalsmodell att se ut efter valet – vad blir nästa steg? Debatt kring vårdvalets utveckling om Alliansen respektive de röd-gröna vinner valet.

Presskontakt: kommunikationschef Carina J.Hansson, 070-790 25 28