Årets spel är i gång

Årets Spel är i gång!

Snart är det dags att utse Årets Spel, tävlingen som arrangeras av Sveriges Leksakshandlares Riksförbund i syfte att befrämja och uppmuntra utvecklingen av sällskapsspel. Juryn har i år 37 kandidater som den nu ska börja provspela. Efter sommaren ska det sedan finnas högst tre nominerade i tre olika klasser: barn- vuxen- och familjespel.

- Juryns sammansättning är viktig. Vi har en leksaksforskare, verksam vid KTH, ett par journalister och övriga personer med kunskap och genuint spelintresse, säger förbundets vd, Lena Hedö.

- Dessutom en helt ny medlem som vi är extra glada över att ha med. Det är David Lega, föreläsare och positiv förebild inom handikappidrotten.

De nominerade tillkännages efter sommaren och den slutliga vinnaren utses i oktober. Hälften av alla sällskapsspel i leksaksfackhandeln säljs till julen.

- Intresset för sällskapsspel fortsätter öka. Extra kul är det då att såväl standard som spelidé också blir bättre och bättre. Vi hoppas och tror att den här tävlingen är en sporre i produktutvecklingen, avslutar Lena Hedö.

Vill du veta vilka spel som anmälts och annat kring tävlingen? Gå in på www.leksakshandlarna.se

För ytterligare information kontakta: Lena Hedö, 08-505 970 51, 070-590 77 33, lena.hedo@leksakshandlarna.se

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sveriges Leksakshandlares Riksförbund, Box 17559, Rosenlundsgatan 54, 118 91 STOCKHOLM www.leksakshandlarna.se