Årets spel utsedda!

Vinnarna av Årets Spel utsedda!

Vinnarna av Årets Spel är nu utsedda. Ett klassiskt brädspel, ett som är både spännande och utmanande och ett som är riktigt, riktigt roligt. Dessutom en specialutmärkelse för nytänkande. Och hela denna vecka, med final på söndag, kan man prova spelen på Tekniska museet i Stockholm

Årets Spel delas nu för 25:e året i rad ut av Sveriges Leksakshandlares Riksförbund. Utmärkelsen har tillkommit för att den spelsugne konsumenten ska ha lättare att hitta rätt i speldjungeln. Den opartiska juryn, som har haft ett par trevliga men slitsamma månader för att testa alla spel, består av journalister, leksaksforskare och konsumenter – alla med ett genuint intresse för sällskapsspel.

Juryn sållar fram upp till fyra nominerade spel i varje klass. Därefter spelar de spelen tillsammans tills de är överens om en vinnare i varje klass. Kriterierna är: Idé, underhållningsvärde, kvalitet och regler.

Årets barnspel blev Roqfort, där små humoristiska möss kilar omkring i en borg för att leta efter ost. En originell tredimensionell spelplan gör att mössen lätt kan ramla ner i olika hål och en snillrik konstruktion med skjutbara spelbrickor gör att de läckra ostbitarna dyker upp där man minst kan ana.

Årets familjespel blev Niagara, ett ytterst välgjort och spännande spel där det gäller att paddla uppför och nerför floden och samla juveler. Spänningen stiger genom en smart spelmekanism som gör att floden forsar fram mer eller mindre snabbt mot Niagarafallet där ingen vill hamna.

Novem är namnet på segraren i vuxenklassen. Ett klassiskt brädspel med en ny vinkel – regler som går snabbt att lära men tar lång tid att behärska. Poäng får man genom att överlista motståndaren i att välja den mest poänggivande koordinaten på brädet. Man hamnar snabbt i den klassiskt spännande frågeställningen: "Jag tror jag vet vad du tänker, eller har du redan räknat ut hur jag tänker".

En helt ny utmärkelse delas också ut i år genom att man inrättat Årets bästa spelnyhet. Vinnare blev Gift Trap, ett spel som kombinerar ett traditionellt upplägg, spelbräde och markörer med en helt ny idé – nämligen spelarnas förmågor att känna varandra genom att ge presenter till de övriga.

De vinnande spelen, alla de nominerade och mycket annat i spelväg som inte är digitalt, kan under hela veckan beskådas och spelas på Tekniska museet i Stockholm som håller höstlovsöppet med sällskapsspel som tema. Under söndagen, den 2 november, finns dessutom flera speltillverkare på plats liksom Dan Glimne, en av landets mest kända speluppfinnare.

Juryn består av David Lega, Lars Råde, Krister Svensson, Bengt Wennerberg och Anna-Lena Wik-Thorsell.

För ytterligare information och/eller kontakt med juryn: Lena Hedö, vd Sveriges Leksakshandlares Riksförbund, 08-505 970 51, 070-590 77 33, lena.hedo@leksakshandlarna.se Mera material finns även på: www.leksakshandlarna.se