Årets Spel utsedda idag

Vinnarna av Årets Spel utsedda!

Ett ska spelas i mörker. Ett bejakar handlaren i oss. Och ett bygger på modern teknik. Vinnarna av Årets Spel är nu utsedda. 37 spel i tre kategorier har fört en ädel kamp om utmärkelsen som Sveriges Leksakshandlares Riksförbund nu delar ut för 24:e gången.
Och vinnarna är… Magikernas natt, Portobello Market och Khet!

Utmärkelsen har tillkommit för att den spelsugne konsumenten ska ha lättare att hitta rätt i speldjungeln. Den opartiska juryn, som har haft ett par trevliga men slitsamma månader för att testa alla spel, består av journalister, leksaksforskare och konsumenter – alla med ett genuint intresse för sällskapsspel.

Juryn sållar fram upp till fyra nominerade spel i varje klass. Därefter spelar de spelen tillsammans tills de är överens om en vinnare i varje klass. Kriterierna är: Idé, underhållningsvärde, kvalitet och regler.

Årets barnspel blev Magikernas natt, ett annorlunda och roligt spel med självlysande pjäser som helst ska spelas i mörker Varje spelare har en magiker, en pjäs med en speciell symbol. Denna ska förskjutas över spelplanen och ställa till det för motståndarna. Som ett plus för spelet anges de trevliga pjäserna av trä.

Årets familjespel blev Portobello Market, ett taktiskt byggspel där den vackra spelplanen är en stadskarta över Portobellos marknadsområde med sina gator och elva torg på vilka man sedan bygger upp torgstånd med olika värden. En bobby och en härskare har viktiga roller i spelet som får extra beröm för tydliga regler.

Khet är namnet på segraren i vuxenklassen. Ett taktikspel av modernt snitt där en laserstråle kommer till användning. Spelet kräver planering och förutseende och är relativt svårt. Extra positivt är att det följer med batterier i förpackningen.

- Trots det stora utbudet av dat- och TV-spel så bibehåller de klassiska sällskapsspelen sin försäljningsvolym. Säkert mycket tack vare en hög standard både vad gäller kvalitet och spelidé, säger Lena Hedö, vd i Leksakshandlarnas Riksförbund.

För ytterligare information kontakta: Lena Hedö, 08-505 970 51, 070-590 77 33, lena.hedo@leksakshandlarna.se Mera material finns även på: www.leksakshandlarna.se