Pressmeddelande om Årets Leksak 2009

En av dessa blir Årets Leksak 2009

Fantasistimulerande legosaker, spännande produkter från filmens värld eller en riktigt bra leksak för de små barnen.
Tre kandidater har nu nominerats till tävlingen Årets Leksak. Vem som vinner får vi veta längre fram i höst.

Lego Power Miners är bolagets stora nyhet i år. Förutom den vanliga "legofunktionen" har man satsat på att få historien bakom temat att vara lättförstådd samtidigt som man uppmuntrar barnen att själva vidareutveckla historien. Detta har tilltalat juryn för Årets Leksak som över huvud taget anser att leksaker som stimulerar fantasin, är goda företrädare för branschen.

G-force är Disneys stora film i höst och Dickie-Nordic AB har fått masterlicensen. Det finns ett brett sortiment med anknytning till filmen, såväl radiostyrda leksaker och spionprodukter som actionfigurer och mjukdjur i en helhjärtad satsning.

Iggle Piggle Blanket time från Hasbro är spjutprodukten i ett sortiment för små barn med koppling till TV-serien Drömmarnas Trädgård. Och även här premierar juryn funktioner som får de små barnen att använda sin fantasi.

För att kunna delta i tävlingen måste man ha en produkt eller en produktgrupp av god kvalitet som samtidigt har ett högt lekvärde och gärna kan utvecklas eller kombineras med andra leksaker. Den ska också vara en nyhet eller ha skapat ett nyväckt intresse.

- Självklart ska den också uppfylla de krav och normer som finns på säkerhet och tillverkning, säger Lena Hedö, vd i Sveriges Leksakshandlares Riksförbund som anordnat tävlingen sedan 1961.

- Tidigare var det förbundets styrelse som utsåg vinnaren. Numera har vi en jury med bred förankring i branschen.

Jurymedlemmar är i år: Martin Svensson från Lekhuset i Norrköping, Magnus Christiansson från Lekstugan i Visby, Thomas Westerdahl från Barnens Hus Söderhamn, Christina Dahlström från Lekia i Sickla, Torsten Liljeberg från Liten blir stor i Örebro samt Lena Hedö.

För ytterligare information och/eller kontakt med juryn: Lena Hedö, vd Sveriges Leksakshandlares Riksförbund, 08-505 970 51, 070-590 77 33, lena.hedo@leksakshandlarna.se www.leksakshandlarna.se