Medieinvesteringarna fortsätter bromsa in

Report this content

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade under september månad med nästan 7 procent jämfört med samma månad föregående år. Hittills i år ligger dock de totala investeringarna i linje med 2011. Den nedåtgående trenden för hela printkategorin håller i sig och i september tappar även landsortpress kraftigt. Endast två mediekategorier uppvisar tillväxt för månaden, radio och TV. Totalt förmedlades under september nästan 1.2 miljarder kronor.

Medieinvesteringarna backar på bred front under september månad jämfört med samma månad föregående år och samtliga printmedier tappar ytterligare. Att mediekategorin TV återgår till sin mer långsiktiga tillväxttrend balanserar upp månadens totala investeringar något.

– Givet den svaga makroekonomiska situationen tycker jag att annonsmarknaden håller emot relativt väl. Vidare är det tydligt att denna månad jämnar ut en del av de ganska kraftiga periodiseringseffekter vi såg förra månaden och som mediekategorierna bio och TV var tydliga exempel på. Blickar vi framåt, förväntas efterfrågan inom TV i oktober vara fortsatt hög även om vi kommer att jämföra den med föregående års väldigt starka månad med fler faktureringsdagar. Den enda riktigt tydliga negativa trenden förutom en lätt avsvalning jämfört med rekordåret 2011 är att printkategorierna tappar mark, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

I september backar mediekategorin internet med nästan 10 procent, kategorin uppvisar dock hittills i år en tillväxt med nästan 8 procent. Även mediekategorin sök backar något i september men har vuxit med 29 procent för årets första nio månader jämfört med samma period föregående år.

– Digitala medier möter väldigt tuffa investeringsnivåer när vi går in i höstperioden vilket påverkar jämförelsetalen speciellt när marknaden har en vikande tillväxttakt. Under föregående års sista fyra månader var den genomsnittliga tillväxten över 20 procent, så septembers siffror i sig är inte anmärkningsvärda. Med en fortsatt tvåsiffrig ackumulerad tillväxt för året står sig digitala medier väldigt väl, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.

Mediekategorin utomhus/trafikreklam är fortsatt pressad och forsätter sitt tapp med nästan 20 procent i september och 10 procent hittills i år. Mediekategorin radio däremot, uppvisar en tillväxt om drygt 11 procent i september och dämpar den negativa trenden hittills i år.

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, tel. 070 750 77 11
Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden, tel. 070 426 66 08

Kommande publiceringsdatum: Mediebyråbarometern publiceras under hösten 13/11 och 11/12.

Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

Noter:

* ”Sveapaketet” fördelas: 60 procent landsortspress – 40 procent storstadspress

**Kategorin ”sök” är ny fr.o.m. november 2009 och redovisar investeringar gjorda i sökordsmarknadsföring så som sponsrade länkar och ord. Sök var tidigare inbakad i kategorin internet.
***I tabellen ovan har medier som tidigare ingick i framför allt kategorin ”övrigt”, men även i underkategorin ”bilagor” (ingick tidigare i de tre dagspresskategorierna) fr.o.m. 1 april 2009 klassificerats om i redovisningssystemet till den nya gemensamma kategorin ”DR/Annonsblad”. De ackumulerade investeringarna följer med till den nya kategorin.

****Övrigt avser bland annat strategisk rådgivning och events samt annonsering som inte faller inom någon av de andra kategorierna.