Vi välkomnar ordentliga inspektioner av våra medlemmars verksamhet

Report this content

Branschens stadgar bygger på den svenska djurskyddslagen och anger tydligt vilka krav vi ställer på våra medlemmar. Vi välkomnar ordentliga inspektioner av våra medlemmars verksamhet. Om verksamheterna inte håller måttet kommer vi rekommendera att de stängs tillsvidare. Det säger Jörgen Martinsson, Vd för SPR

-          Anonyma intrång på natten kan och får inte ersätta seriös inspektion och kontroll. Allt annat bäddar för dåliga beslutsunderlag och i värsta fall rättosäkerhet. Landsbygdens företag får inte hotas genom att ordentliga inspektioner ersätts av trakasserier och anklagelser från självutnämnda inspektörer fortsätter Martinsson

Ett flertal av de nu aktuella farmarna har helt nyligen kontrollerats av länsstyrelsen. Den granskningen visade inte på det som djurrättsalliansen anger.

-          Vi bjuder nu in till visning av vår bransch. Under det kommande året kommer vi att öppna farmarna för visning. Vi vill med detta bidra till ett ökat förtroende för en verksamhet som vi vet är kvalitetsmedveten och välskött avslutar Jörgen Martinsson

Jörgen Martinsson
Vd, Sveriges Pälsdjursuppfödares Riksförbund