10 miljoner klippstarter i appen under 2019

Sveriges Radios senaste digitala nyhetserbjudande har gett nyhetslyssnandet en rejäl knuff uppåt. Under helgen gick vi över 10 miljoner unika klippstarter sedan årsskiftet i appen Sveriges Radio Play.

– Lyssningen på våra självständiga ljud har hittills överträffat alla förväntningar, säger Michael Österlund, chef för innehållsproduktionen på Sveriges Radio.

– Det blir allt tydligare att den geografiska och ämnesmässiga mix som vi kan erbjuda är något som uppskattas av publiken. Vi kan nu säga att vi knäckt koden för hur vi ska locka fler att lyssna på nyhetsklipp, säger Olle Zachrison, chef på Ekot som sköter det redaktionella urvalet av tjänsten Toppnyheter i appen.

Toppnyheter i Sveriges Radio Play är ett nytt sätt att lyssna på nyheter. Istället för att lyssna på en hel sändning från Ekot eller P4 kan appanvändarna enkelt trycka igång en spellista med de mest aktuella klippen. Precis som i andra digitala tjänster är det lätt att hoppa fram och tillbaka mellan inslagen.

I och med att starterna i helgen nådde 10 miljoner har nästan 80 procent av fjolårets totala klipplyssning i appen redan uppnåtts på litet mer än ett kvartal. Tillväxten har varit stark under året och lyssnandet ökar nu veckovis. Under de senaste veckorna har i snitt över 825 000 klipplyssning av varje per vecka i appen. Detta att jämföra för ett år sedan. I april 2018 låg veckosnittet på runt 100 000 klippstarter på en vecka.

– Om ökningen fortsätter i samma takt som under mars månad så kommer vi sannolikt att nå 1 miljon lyssnade inslag varje per vecka redan före sommaren, säger Josef el Mahdi, områdeschef Play och projektledare för arbetet med Sveriges Radios nya digitala nyhetsuttryck

– Det är ett också ett kvitto på att ett redaktionellt drivet innovationsarbete där vi arbetar tillsammans över hela företaget ger effekt. Att verkligen sätta ljudet i fokus i vår digitala omställning och att nyttja det vi kan bäst i en digital kontext, säger Josef el Mahdi.

Sedan slutet av 2018 har även de lokala P4-kanalerna egna spellistor i appen. Över 2,3 miljoner klippstarter har registrerats under årets första 15 veckor. Klipplyssningen i mobilen är därmed nu större på P4 än inslagslyssning via den traditionella webben.

– Det är fantastiskt roligt att den förflyttning som har gjorts på våra redaktioner och lokala kanaler nu leder till så fina resultat, säger Michael Österlund.

Bild toppnyheter (Foto: Helena Färnsten/Sveriges Radio)
Bild Michael Österlund (Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio)
Bild Olle Zachrison (Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio)

Bild Josef el Mahdi (Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio)