140 000 timmar radio för hela Sverige

Idag den 1 mars lämnas den årliga public service redovisningen från Sveriges Radio in till Myndigheten för press, radio och TV. Den finns nu tillgänglig för alla att läsa om året som gått, det breda utbudet, lyssnarnas syn på Sveriges Radio samt ytterligare fakta om det utbud från Sveriges Radios alla kanaler, poddar och program som 7,3 miljoner lyssnare tar del av varje genomsnittlig vecka.

Nästan 140 000 timmar radio sändes under 2022, varav 120 584 timmar radio i marknätet via FM. I årets public service redovisning finns också bland annat att läsa:

Förtroende och värde för samhället

- 72 procent av svenskarna har högt eller mycket högt förtroende för Sveriges Radio enligt SOM undersökningen (7  procent uppger lågt eller mycket lågt förtroende)

- 76 procent av svenskarna mellan 16-79 år ansåg 2022 att Sveriges Radio har ett mycket eller stort värde för samhället vilket är en ökning med två procentenheter jämfört med året innan

Sveriges Radio finns i hela landet

- Nära sex av tio medarbetare som producerar program i Sveriges Radio är stationerade på andra orter än i Stockholm.

- Under 2022 sändes radioinslag från i snitt 176 kommuner varje vecka, och Sveriges Radios journalister var på plats i landets alla 290 kommuner minst en gång var fjärde månad.

- 55,5 av allmänproduktionen i Sveriges Radios rikssändningar producerades utanför Stockholm 2022.

Publikens nöjdhet och konsumtion

- Publikens nöjdhet med Sveriges Radios är 70 procent, upp från 67 procent året innan, bland annat har nöjdheten med P3 ökat från 63 procent till 70 procent mellan 2021 och 2022.

- 11 procent av den samlade tid som svenskarna ägnade åt ljudplattformar gick till appen Sveriges Radio Play, upp från 10 procent 2021

- Varje vecka lyssnar 7,3 miljoner svenskar på Sveriges Radio

Beredskapsuppdraget, minoritetsspråken och musiken

- Utifrån vårt beredskapsuppdrag sände vi 36 VMA under 2022 ( Viktigt Meddelanden till Allmänheten)

- 100 604 musiktitlar spelades i nån av de linjära kanalerna eller i on demand-utbudet

Public service-redovisningen lämnas en gång per år till Granskningsnämnden vid Myndigheten för press, radio och tv. Granskningsnämndens uppgift är att gå igenom innehållet och besluta om de tycker att bolagen har levt upp till sina respektive uppdrag. Tyngdpunkten ligger på de särskilda uppdrag och målgrupper som beskrivs i sändningstillståndet och medelsvillkor. Företagets ambition är också att public service-redovisningens upplägg, tilltal och utformning ska underlätta for alla som ar intresserade av hur Sveriges Radio bedriver sin verksamhet att ta del av informationen.

Läs årets och tidigare års public service redovisningar här

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se