Ahti Aasa blir programchef för Meänraatio

Från årsskiftet utökas Sveriges Radios Meänraatio redaktion med två personer. Detta som en del i Sveriges Radios förstärkning av rapportering på minoritetsspråket meänkieli. Ahti Aasa tillträder en nyinrättad tjänst som programchef i januari.

Ahti Aasa (FOTO: Privat)

De två nya tjänsterna är ett led i Sveriges Radios satsning på att förstärka och utveckla utbudet på minoritetsspråket meänkieli. Dels tillsätts en nyinrättad programchef, Ahti Aasa, och dels kommer en ny reporter/programledare tillsättas.

Meänraatio sänder dagligen i FM och på webben för en trogen publik. Med den utökade redaktionen vill Sveriges Radio nå ännu fler lyssnare på alla plattformar och i fler kanaler.

– Det är roligt att Ahti Aasa vill leda redaktionens utvecklingsarbete. Hans redaktörserfarenheter från SVT meänkieli och förståelse av public serviceuppdraget kommer att vara värdefullt för Meänraatio, säger Patrik Boström, Kanalchef för SR Norrbotten.

Ahti Aasa kommer från SVT där han är redaktör för företagets program på meänkieli och har en djup förankring i den tornedalska kulturen.

– Jag är mycket glad för SRs satsning på att utveckla Meänraatio. Att få vara en del av den tillsammans med medarbetarna känns som ett privilegium. Jag är övertygad om att vi kommer att kunna nå ännu fler med ett bredare utbud. Det känns stort att få vara med i ett så viktigt och spännande arbete, säger Ahti Aasa som tillträder sin tjänst efter nyår.

Den nya reportertjänsten tillsätts under hösten.

Mer från Meänraatio

FOTO: Ahti Aasa
Fotograf: Privat

Kontaktperson: Patrik Boström, kanalchef SR Norrbotten, 0920-27 53 10 eller patrik.bostrom@sverigesradio.se