Anders Bäckström blir kanalchef för P4 Västerbotten

Anders Bäckström blir ny kanalchef för P4 Västerbotten från och med den 1 oktober. Han efterträder Matti Lilja som nyligen tillträdde en annan tjänst inom Sveriges Radio.

– Det ska bli jättekul att få fortsätta jobba med en så duktig och driven redaktion som verkligen brinner för det lokala uppdraget. Sedan har vi en spännande utmaning i att fortsätta att stärka vårt digitala utbud och få fler att lyssna på oss i appen Sveriges Radio Play, säger Anders Bäckström.

Anders Bäckström har en gedigen journalistisk karriär bakom sig, bland annat på SVT, Aftonbladet men har även drivit eget produktionsbolag. Anders Bäckström kommer närmast från jobbet som Riksprogramchef för Område Norr på Sveriges Radio samt tillika varit tf kanalchef för P4 Västerbotten sedan i juni.

P4 är Sveriges största radiokanal och har över 3 miljoner lyssnare ett genomsnittligt dygn. P4 är också beredskapskanal i händelse av kris.

– P4 Västerbotten spelar en otroligt viktig roll i människors liv i Västerbotten. Vår uppgift är att kontinuerligt hålla lyssnarna uppdaterade och informerade, både i FM och digitalt. Anders driv och publicistiska erfarenhet kommer spela stor roll för P4 Västerbotten att behålla och stärka den starka roll vi redan har i länet, säger Olov Carlsson, chef för Område Norr och Minoritetspråk.

Ny tillförordnad riksprogramchef blir Karin Grönberg, idag utvecklingsansvarig för Sveriges Radios riksproduktioner i Område Norr. P4 Västerbottens tidigare kanalchef Matti Lilja arbetar idag med säkerhets- och beredskapsfrågor på Sveriges Radio.

Lyssna på P4 Västerbotten i appen Sveriges Radio Play, FM eller via webben.

Pressbild: Anders Bäckström (Foto: Sveriges Radio)

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se