Anna Benker ny kanalchef för SR Malmö

Nu är det klart att Anna Benker blir ny kanalchef och ansvarig utgivare för SR Malmö. Anna Benker kommer närmast från tjänsten som chefredaktör och ansvarig utgivare för Folkbladet i Umeå.

Anna Benker. Foto: Eva Gerhardsson/VK Media

– Jag ser verkligen fram emot att komma till Malmö, Sveriges Radio och public service. I en tid när hela mediebranschen ständigt förändras känns det roligt att få vara med och utveckla journalistiken och lyssnandet tillsammans med kunniga kollegor och publiken, säger Anna Benker.

Anna Benker har arbetat på Expressen och på Sveriges Television samt på flera lokaltidningar. Bland annat har hon varit nyhetschef på Norran i Skellefteå och på Eskilstuna Kuriren/Strengnäs Tidning. 2014-2017 var hon chefredaktör och ansvarig utgivare på Folkbladet i Umeå.

– I Anna Benker får vi en stark publicist och en person som är van att leda stora redaktioner och som har erfarenhet av att leda i förändringstider, säger Magnus Quick, chef för område Syd där SR Malmö ingår.

Anna Benker tillträder tjänsten som kanalchef efter sommaren.

Pressbild:

Anna Benker Foto: Foto: Eva Gerhardsson/VK Media