Annsofi Eriksson ny CIO på Sveriges Radio

Annsofi Eriksson tillträder som ny CIO och chef för teknikenheten vid Sveriges Radio i början av 2022. Annsofi Eriksson har lång erfarenhet inom IT och teknik och kommer närmast från rollen som CIO för Sergel Group.

– SR är ett innovativt och teknikintensivt företag och det ska bli spännande att tillsammans med alla kollegor driva den tekniska utvecklingen vidare mot moderna, flexibla lösningar som stödjer företagets ambitiösa digitaliseringsstrategi. Det känns roligt och ansvarsfullt att få ingå i en organisation som har det samhällsbärande uppdraget att leverera radio för hela Sverige, och att tillsammans med teknikenheten säkerställa produktionen, säger Annsofi Eriksson.

Annsofi Eriksson kommer närmast från rollen som CIO för Sergel Group och har 30 års erfarenhet av toppositioner inom teknikområdet i stora multinationella företag som AlfaLaval, Tieto, Aditro, TeliaCompany och Länsförsäkringar Fondliv.

– Det känns väldigt bra att Annsofi snart bli en del av vår företagsledning. Hennes långa och breda erfarenhet gör henne till en perfekt kandidat att ta sig an det både roliga och utmanande uppdraget som chef för teknikenheten hos oss. Sveriges Radio är världsledande på teknik inom vår sektor och det är en viktig del av vårt framtida arbete i en allt mer digital omvärld. Jag är övertygad om att Annsofi är rätt ledare att ta det arbetet vidare, säger vd Cilla Benkö.

Annsofi Eriksson är utbildad vid Kungliga Tekniska Högskolan har förutom sin långa teknikerfarenhet bland annat gått chef- och ledarskapsutbildningar inom Ruter Dam, SNS och Board Company .

Annsofi Eriksson ersätter Björn Heurlin som lämnade Sveriges Radio i augusti 2021. Hon tillträder under våren 2022 och fram till tillträdet är Petter Stenberg fortsatt tf chef för teknikenheten.

Pressbild: Annsofi Eriksson (Fotograf: Mattias Ahlm/Sveriges Radio)

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se

Pressmeddelandet finns också tillgängligt via Sveriges Radios hemsida här