Åsa Paborn ny kanalchef för P4 Stockholm

​Till ny kanalchef på SR Radio Stockholm har idag utsetts Åsa Paborn. Hon efterträder Kjell Anderstedt som tillträtt det nya jobbet som områdeschef för Sveriges Radio Mälardalen där P4 Uppland, P4 Sörmland, P4 Västmanland, P4 Gotland, P4 Stockholm inklusive P3 och Trafikredaktionen ingår.

– Det känns fantastiskt roligt att komma tillbaka till Sveriges Radio efter 10 år utanför huset. Att få leda och utveckla kanaler och innehåll tillsammans med några av landets vassaste mediemänniskor ska bli otroligt spännande och är för mig ett drömjobb, säger Åsa Paborn om det nya jobbet.

Åsa Paborn är idag programdirektör vid SBS Radio AB sedan 2006. Där har hon ansvarat för, drivit och utvecklat det nationella nätverket Mix Megapol, samt flera lokala stationer.

Åsa Paborn började sin radiobana som reporter och programledare på Radio Västmanland 1987, men har även jobbat som kanalproducent på Radio Uppland och journalist på SVT i Malmö och Göteborg och på samhällsredaktionen på Sveriges Radio. Publicistisk chefserfarenhet har hon från åren som programchef på P3 1996-2000 och som redaktionschef på Utbildningsradion 2000-2006 innan hon kom till SBS Radio.

– Jag är väldigt glad över att ha lyckats knyta Åsa Paborn till det här viktiga publicistiska jobbet i Sveriges Radio, säger Kjell Anderstedt, som i och med omorganisationen blir Åsa Paborns närmaste chef.

– Vi har haft många kompetenta sökande till jobbet, såväl externa som interna, men Åsa har under processen tydligt framträtt som huvudkandidat. Det ska bli väldigt roligt att som hennes chef följa hur Radio Stockholm nu kommer att utvecklas eftersom verksamheten blir mer komplex än tidigare med produktion i flera kanaler, såväl P4 som P3 och Metropol. Den komplexiteten stämmer ju också väl med Åsas olika chefserfarenheter, avslutar Kjell Anderstedt.

Tillträdesdag är i skrivande stund inte bestämd.

Just nu rekryteras ytterligare kanalchefer runt om i Sverige och de uppdragen kommer att tillsättas inom de närmaste veckorna.

Pressbild
Åsa Paborn