Åtta Sveriges Radio-produktioner nominerade till Prix Europa

Ekots granskning ”Kvinnoregisteret”, P4-dokumentären ”Jag finns här” och Sveriges Radio 90-årssajt ”Utvalda ögonblick” är några av de åtta bidrag från Sveriges Radio som gått vidare i Prix Europa. Tävlingen avgörs 23 oktober i Berlin.

Ekots granskning Kvinnoregistret - ett av Sveriges Radios nominerade bidrag till Prix Europa. Foto: Sveriges Radio

664 produktioner från 36 länder har skickats in till Prix Europa för att tävla om titeln som bästa radio-, tv- eller onlineproduktion. 212 av dessa har nominerats, varav åtta kommer från Sveriges Radio. De tolv vinnarna presenteras den 23 oktober i Berlin. Vinnarna får 6 000 euro var och de är i fint sällskap, bland andra så har BBC-legenden sir David Attenborough nyligen hedrats med the Prix Europa Lifetime Achievement Award.

Sveriges Radio skickade in åtta tävlingsbidrag till Prix Europa och samtliga har nu blivit nominerade i sina respektive klasser.

– Det är andra året i rad som samtliga produktioner som Sveriges Radio skickat in blir nominerade till slutomgången i Berlin i oktober, säger Carina Claesson, samordnare för de större internationella pristävlingarna som Sveriges Radios deltar i.

Sveriges Radio bidrag till Prix Europa 2015:

Undersökande
Ekot: Kvinnoregistret Av: Alexander Gagliano och Bo-Göran Bodin Lyssna: http://sverigesradio.se/kvinnoregistret/#

Kaliber i P1: Lyxresor och tvångsinjektioner - en granskning i två delar av svenska tvångsutvisningar
Av: Markus Alfredsson och Sofia Boo

Ljud: Lena Samuelsson
Producent: Magnus Berg

Musik
Musikmagasinet i P2: Musik och kropp, del 1 - Författaren Elisabeth Åsbrink Jakobsen och journalisten Martin Schibbye
Av: Birgitta Tollan
Lyssna: http://t.sr.se/1xsdYtZ

Utvalda Ögonblick
Projektledare: Anders Taberman

Det går bra att bädda in ljuden på webbsidor och bloggar – inbäddningskod för ljud finns under ”dela” i Sveriges Radios spelare.

Pressbild:

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Caroline Meyer Lagersparre, pressansvarig
caroline.meyer@sverigesradio.se