Avgörande ögonblick för Zara Larsson, Timbuktu och Peter Nordahl

Sveriges Radio premiärvisar idag jubileumsfilmen Avgörande ögonblick i samband med sitt 90-årsjubileum. I filmen hyllas svensk musik där Zara Larsson, Timbuktu och The Hives får återuppleva magin i ögonblicken då de hörde sig själva på radio för allra första gången. Publiken tas på en resa genom tiden från 1925 fram till idag, vilket sker till tonerna av Sveriges Radios Symfoniorkesters nytolkning av Kents låt ”Musik Non Stop”. Låten har gjorts om i ett klassiskt arrangemang av Peter Nordahl, som också dirigerar orkestern.

Klicka på länken för att se filmen: http://youtu.be/Rs2mEu8G0kY

Betraktaren får via filmen bevittna när en rad betydelsefulla svenska musiker upplever ett väldigt speciellt och magiskt ögonblick i sina liv; det avgörande ögonblick då de hörde sig själva på radion för första gången. Filmen tar sin början på den allra första radiosändningen i Jakobs Kyrka för 90 år sedan och avslutas i dagens Berwaldhallen.

Jason ”Timbuktu” Diakité, Zara Larsson och Pelle Almqvist från The Hives återupplever sina genombrott liksom Cornelis här gestaltat av Erik Husby; skådespelaren som också spelar den legendariska musikern i filmbiografin ”Cornelis”.

Efter att givit en tillbakablick på historien avslutas filmen med en framåtblick och en hint till nästa svenska musikgeneration. I den storslagna slutscenen så stiger 19-åriga nykomlingen Elias ut på Berwaldhallens scen för att sjunga sista stroferna i "Musik Non Stop". Ett relativt okänt ansikte idag - men kanske en stjärna imorgon?

Filmen är ett sätt att visa att svensk musik visar på mångfald, att man kan på ett lyckat sätt kan få ihop olika genrer. Det återspeglar fina möten mellan olika åldrar, genrer, finkultur och populärkultur. Att få sätta tänderna i en nutida poplåt och arrangera den i ett annat sammanhang ger vidgade vyer. Klassiskt möter pop och hipp hopp, är exempel på avgörande ögonblick för inte minst Zara, Jason och Pelles liv, vilket vi återspeglar i filmen, säger Peter Nordahl, dirigent, producent samt ansvarig för det musikaliska arrangemanget.Sveriges Radio har lyft fram nya, unga artister i 90 års tid och verkligen bidragit till ett framgångsrikt svenskt musikliv. Den här filmen ska inte bara ses som en kärleksfull hyllning, utan också som ett löfte. Sveriges Radio kommer lyfta fram nya artister av alla slag även i framtiden, säger Cilla Benkö, VD för Sveriges Radio.

Filmen "Avgörande Ögonblick" är regisserad av Philippe Tempelman.

Zara Larsson Foto: Pat Scola/Sveriges Radio

Jason Diakité Timbuktu Foto: Pat Scola/Sveriges Radio

Jakobs Kyrka Sveriges Radios symfoniorkester Peter Nordahl Foto: Pat Scola/Sveriges Radio

The Hives Foto: Pat Scola/Sveriges Radio