Bo Albertsson tillförordnad kommunikationsdirektör på Sveriges Radio

Just nu pågår arbetet med att rekrytera kommunikationsdirektör till Sveriges Radio. Under den processen har Bo Albertsson, i dag senior rådgivare och konsult, tillförordnats som kommunikationsdirektör.

Bo Albertsson. Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

För ett par veckor sedan slutade Sveriges Radios tidigare kommunikationsdirektör Helen Hellströmer för att i stället bli vd på fackförbundet DIK. I dag går Bo Albertsson in som tillförordnad på tjänsten som ansvarig för Sveriges Radios kommunikationsavdelning.

– Vi är glada över att Bo med kort varsel kan gå in som t.f. kommunikationsdirektör under den tid det tar för oss att rekrytera en permanent lösning. Bo har en allsidig bakgrund från de flesta olika kommunikations- och marknadsföringsområden som Sveriges Radio arbetar inom och blir ett bra stöd till alla de kompetenta medarbetare som avdelningen har. Vi har ett antal viktiga kommunikativa insatser som pågår och där det behövs en stark och bra chef som i vardagen kan hjälpa till med att se till att processerna går i mål, säger vd Cilla Benkö.

Bo Albertsson tillförordnas som kommunikationsdirektör under sex månader, men kommer inte att ingå i Sveriges Radios företagsledning.

– Det ska bli spännande att få möjlighet att arbeta med Sveriges Radio som är ett starkt varumärke. Jag ser fram emot att få fortsätta det arbete som är påbörjat och säkra processerna. Det finns en stark kompetens och mycket erfarenhet på kommunikationsavdelningen, säger Bo Albertsson.

Mer om Bo Albertsson
Bo Albertsson har lång och bred erfarenhet från ledande positioner inom management, kommunikationsrådgivning och marknadsföring både i Sverige (Ford Motor Company, Vattenfall, Gullers Grupp, Cohn & Wolfe) och internationellt (Ericsson, Imagination, Hill+Knowlton Strategies). Han har under perioder bott och arbetat ibland annat i Österrike och USA. I dag är han senior rådgivare och konsult i det globala kommunikationsnätverket UP There Everywhere.

Pressbild:
Bo Albertsson. Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio