Cecilia Bodström tar plats i Sveriges Radios företagsledning

I linje med Sveriges Radios publicistiska utveckling under kommande tillståndsperiod, förstärks programenhetens ledningsgrupp som nu består av tre personer. Tidigare har Martin Jönsson utsetts till biträdande programdirektör till Björn Löfdahl. Till ny utbudsdirektör utsåg i dag Sveriges Radios styrelse Cecilia Bodström som efterträdare till Monika Sandberg.

Cecilia Bodström blir ny utbudsdirektör. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

– Efter fyra fantastiska år i Sveriges Radios ledning är det helt rätt tid att lämna över ansvaret för utbudet när vi är på väg in i en ny tillståndsperiod. Nu vill jag gå ut i en ”friare” tillvaro och använda min långa ledarerfarenhet, inte minst från den strategiska nivån i Sveriges Radios direktion och programenhet, på nya sätt, säger Monika Sandberg.

Att vi nu får en utökad och förstärkt programledning med två nya biträdande direktörer under Björn Löfdahl, är helt i linje med våra ambitioner att Sveriges Radio ska utveckla både  journalistiken och publicistiken, säger Cilla Benkö, vd för Sveriges Radio.
– På kort tid kommer nu Sveriges Radios direktion få tre nya medlemmar i form av Cecilia Bodström, Martin Jönsson och Helen Hellströmer. Det ska bli spännande att arbeta i denna nya konstellation, fortsätter Cilla Benkö.

Monika Sandberg kommer att ansvara för planeringen av utbudet 2014, innan hon den 1 juni lämnar över uppdraget i programenhetens ledning och i direktionen till Cecilia Bodström. Ny kanalansvarig för P1 kommer att rekryteras under våren.

– Det ska bli både roligt och ansvarsfullt att få vara med att driva Sveriges Radios publicistiska utveckling de närmaste åren. Det finns stor kunskap, kraft och många idéer inom Sveriges Radio, vilket gör att jag känner stor tillförsikt inför arbetet med att tillsammans forma framtidens utbud. Vi känner att vi har starkt stöd  hos publiken för våra oberoende, granskande och underhållande nyheter och program i alla kanaler och på alla plattformar, säger Cecilia Bodström.

Cecilia Bodström
Cecilia Bodström är idag kanalansvarig för P1 med ansvar för P1:s tablå och utveckling. Hon har tidigare haft uppdrag som aktualitetschef på Sveriges Radio, varit chef för nyhetsredaktionen på DN, programledare och chef på Studio Ett, programledare för Min sanning i SVT, redaktör och reporter på Expressen m.m.

Pressbild:
Cecilia Bodström. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio