Cilla Benkö om Nils Horner: ”En nära vän och kollega har avlidit i tjänsten – vi är i djup sorg”

Sveriges Radios mångåriga utrikeskorrespondent Nils Horner sköts i tjänsten i Kabul i morse.

– Det som inte får hända har hänt: Nils Horner, mångårig korrespondent, blev skjuten i Kabul i morse, en nära vän och kollega har avlidit i tjänsten. Sveriges Radio är ett företag i djup sorg. Det här är en av de värsta dagarna i vår historia, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

– Våra tankar går också till Nils familj som vi försöker stötta i den här svåra situationen, säger Cilla Benkö.

– Nils var en korrespondent som ville bevaka världen och världspolitiken på plats. Han ville skildra de stora skeendena för en svensk publik genom de vanliga människornas röster. En journalistik som är oerhört viktig och som inte går att få till bakom ett skrivbord. Nils var dock både klok och kunnig och utsatte sig inte för onödig fara. Han var en ständigt resande utrikeskorrespondent med ambitionen att alltid vara på plats vid de stora världshändelserna. Och för det ska vi nu både hedra och vårda hans minne, säger Cilla Benkö.

– I och med att vi medvetet satsat på utrikesjournalistiken har vi också ett väl genomtänkt säkerhetsarbete. I dialog med Nils och andra experter på området har vi bedömt att det går att åka till Kabul. Vi är givetvis också medvetna om att en sådan resa är förenad med risk och de rutiner som finns har följts. Men den situation som uppstod, när Nils blev nedskjuten på öppen gata i ett relativt lugnt område, hade man inte kunnat skydda sig mot eller förutse, säger Cilla Benkö.

– Just nu jobbar vi intensivt på att försöka ta reda på mer om vad som hände nere på plats i Kabul, Nils var där för att göra intervjuer inför presidentvalet i april och säkerhetsläget hade gåtts igenom noga, liksom alltid, säger Anne Lagercrantz, chef för Ekot.

Pressbild:

Kondoleansbord för Nils Horner. Studio 4 Radiohuset Stockholm.

Eva Sahlin, presschef