Cilla Benkö omvald i EBU:s styrelse

Sveriges Radios vd Cilla Benkö har omvalts till ytterligare en period på två år i European Broadcasting Unions (EBU) styrelse. Hon kommer att verka för att public service fortsatt är en öppen demokratisk arena och samlande kraft.

En mycket glad Cilla Benkö, vd för Sveriges Radio, precis omvald i EBU:s styrelse. Foto: Cecilia Roos/Sveriges Radio

– I dag finns inte någon nationell mediemarknad längre, allt handlar om digital och global konkurrens. I en värld där allt fler får sin mediekonsumtion styrd av algoritmer är det enklare än någonsin att föra en dialog endast med de som tycker som en själv. Då är värdet av public service viktigare än någonsin, säger Cilla Benkö.

– Vi ska vara en öppen arena där åsikter får brytas. Det är inte en självklarhet i alla europeiska länder idag. Därför tycker jag att det är viktigt att fortsatt, inom ramen för EBU, göra det jag kan för att värna ett starkt public service, säger Cilla Benkö.

För mer info:

Om Cilla Benkö
Cilla Benkö utnämndes till vd för Sveriges Radio 1 oktober 2012, efter att ha varit vice vd sedan 2009. Cilla Benkö har arbetat på Sveriges Radio i nära 30 år och har under den tiden innehaft ett flertal chefspositioner. Hon började sin karriär på Sveriges Radio på Radiosporten och gick sedan över till Ekot som ekonomijournalist. Cilla Benkö har varit chef för Ekot samt SVT:s Aktuellt. Hon har bland annat en journalistexamen från Stockholms Universitet.

Cilla Benkö är en av elva medlemmar av EBU:s Executive Board och medlem i EBU:s Personnel Committee. Hon är ordförande för Prix Europa och med i juryn för UNESCO/Guillermo Cano World Press Freedom Prize.

2015 valdes Cilla Benkö in som medlem av the Advisory Board for the Media and Communications Department vid LSE i London (London School of Economics) och som styrelsemedlem i INSI (International News Safety Institute).

I oktober 2016 tilldelades Cilla Benkö Pontus Schultz-priset för ett mänskligare näringsliv för sitt jämställdhetsarbete på Sveriges Radio.

Pressbild:

Cilla Benkö. Sveriges Radios vd. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

För kontakt och ytterligare information, vänligen kontakta:
Caroline Meyer Lagersparre, press Sveriges Radio
caroline.meyer@sverigesradio.se