Cilla Benkö ordförande för Unescos pressfrihetspris

Sveriges Radios vd Cilla Benkö har utsetts till ordförande i juryn för UNESCO/Guillermo Cano World Press Freedom Prize.

Cilla Benkö, vd Sveriges Radio och Irina Bokova, generaldirektör Unesco Foto: Cecilia Djurberg/Sveriges Radio

Unescos pressfrihetspris delas ut för att uppmärksamma en person eller organisation som i hög grad har bidragit till att försvara eller främja pressfriheten någonstans i världen, särskilt när den har uppnåtts under hotfulla eller farliga omständigheter. De två senaste pristagarna, i år Khadija Ismayilova och i fjol Mazen Darwish, frigavs kort efter tillkännagivandet av priset.

Cilla Benkö, som själv suttit i juryn från 2015 blir nu ordförande för den 12 man stora juryn med medlemmar från hela världen.

– Det känns väldigt hedrande att få vara ordförande för den jurygrupp som ska utse 2017 års pristagare. Om vi i juryn med detta pris kan sätta ljus på en kollega som fängslats eller som under extremt svåra förhållanden försöker att utföra sitt så viktiga arbete så inbillar jag mig att det också gör en skillnad. Det är kanske ingen slump att de två senaste pristagarna nu släppts, säger Cilla Benkö, Sveriges Radios vd.

1997 grundade UNESCO “Guillermo Cano World Press Freedom Prize” till minne av den colombianske journalisten Guillermo Cano som mördades 1986. 2017 år pris kommer att delas ut i samband med firandet av World Press Freedom Day i Jakarta, Indonesien den 3 maj och prissumman är på 25 000 dollar.

– Cilla Benkö tillför gedigen erfarenhet och engagemang i försvarandet av yttrandefriheten till stöd för Unescos åtgärder - för detta är jag djupt tacksam. Detta inkluderar även hennes hängivna ledarskap i att främja jämställdhet inom oberoende medier. UNESCO/Guillermo Cano World Press Freedom Prize har aldrig varit så viktigt för att försvara journalisters säkerhet och hålla pressfrihetens fana högt överallt, säger Irina Bokova, Unescos generaldirektör.

Mer om UNESCO/Guillermo Cano World Press Freedom Prize

Om Cilla Benkö
Cilla Benkö utnämndes till vd för Sveriges Radio 1 oktober 2012, efter att ha varit vice vd sedan 2009. Cilla Benkö har arbetat på Sveriges Radio i nära 30 år och har under den tiden innehaft ett flertal chefspositioner. Hon började sin karriär på Sveriges Radio på Radiosporten och gick sedan över till Ekot som ekonomijournalist. Cilla Benkö har varit chef för Ekot samt SVT:s Aktuellt. Hon har bland annat en journalistexamen från Stockholms Universitet.

Cilla Benkö är en av elva medlemmar av EBU:s Executive Board och medlem i EBU:s Personnel Committee. Hon är ordförande för Prix Europa och nu även ordförande i juryn för UNESCO/Guillermo Cano World Press Freedom Prize.

2015 valdes Cilla Benkö in som medlem av the Advisory Board for the Media and Communications Department vid LSE i London (London School of Economics) och som styrelsemedlem i INSI (International News Safety Institute).

I oktober 2016 tilldelades Cilla Benkö Pontus Schultz-priset för ett mänskligare näringsliv för sitt jämställdhetsarbete på Sveriges Radio.

Pressbild:

Cilla Benkö. Sveriges Radios vd. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

För kontakt och ytterligare information, vänligen kontakta:
Caroline Meyer Lagersparre, pressansvarig
caroline.meyer@sverigesradio.se