Dags att nominera till Årets Medieorm 2012

Sveriges Radios debattsajt om medieutveckling – sverigesradio.se/medieormen – utlyser för andra gången journalistikpriset Årets Medieorm – ett pris som delas ut till en förnyare av journalistiken. Nomineringar tas emot fram till den 5 november.

Priset Årets Medieorm är på 10 000 kronor och ska gå till en journalist/person/redaktion som arbetar föredömligt med att förnya och utveckla journalistiken i enlighet med Journalistik 3.0 – kort sagt: en medveten förnyare av journalistiken som har siktet inställt på framtiden.

– I ett traditionellt medieföretag som funnits sedan 1925 finns det alltid en risk att vi lutar oss tillbaka och är nöjda. Sveriges Radio ska fortsätta att vara det oberoende och trovärdiga alternativet för publiken och i det ligger att alltid se framåt och förnya oss som medieföretag och att driva på förnyelsen av journalistiken. Därför är det här priset både enormt viktigt och roligt att få dela ut, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Årets Medieorm instiftades 2011 och förra året gick priset till Flashbackgrävarna som avslöjade fotografen Terje Hellesös bildfusk i en crowdsourcad tråd på forumet Flashback.org.

Gör så här för att nominera:
Skicka in förslag med motivering och exempel (länkar) som styrker motiveringen till Medieormens redaktör Cecilia Djurberg:
cecilia.djurberg@sverigesradio.se eller via twitter http://twitter.com/medieormen senast 5 november 2012.

Medieormen behöver också kontaktuppgifter till såväl den nominerade som till den som skickat in nomineringen.

Juryn utgörs av Sveriges Radios vd Cilla Benkö, Sveriges Radios f.d. vd Mats Svegfors samt Medieormens redaktör Cecilia Djurberg.

Pristagaren tillkännages på Medieormens födelsedag 16 november.

Frågor om priset och nomineringsförfarandet besvaras av:
Cecilia Djurberg, redaktör för Medieormen
cecilia.djurberg@sverigesradio.se