Dubbla Sveriges Radio nomineringar i Prix Italia 2024

Sveriges Radio drama och P1 Dokumentär har som två av 252 inskickade bidrag gått vidare i Prix Italia, Italiens public service företag RAIs internationella pris som delas ut till de bästa av de bästa inom radio och TV från runt om i världen. Dokumentären ”Noahs nya pappor” tävlar i dokumentär– och reportageklassen och ”Transit – a night in Copenhagen” tävlar i dramaklassen.

– Otroligt roligt att dessa två bidrag nomineras till fortsatt tävlan i Prix Italia. Det är två produktioner med starka personliga berättelser, dels en dokumentär skildring om identitet och dels ett drama baserat i livsberättelser. Vi håller tummarna och stort grattis till en fin nominering till alla inblandade, säger Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio.

64 bidrag från 25 företag har tagits ut till fortsatt tävlan utav totalt 252 bidrag från 76 företag. Priset delas ut i Turin fredagen den 4:e oktober och inför detta kommer de nominerade gå igenom ännu en urvalsrunda.

Programmen som gått vidare i Prix Italia finns att lyssna på i appen Sveriges Radio Play eller via Sveriges Radios hemsida.

I kategorin: Radio & Podcast Drama
Sveriges Radio Drama: Transit – en natt i Köpenhamn

Författare: Jude Dibia. Regissör: Manal Masri. Berättare: Magdi Saleh. Skådespelare: Magdi Saleh, Johan Svensson. Musik: Anna Jondelius. Ljuddesign: Mattias Miselli. Dramaturg: Magnus Berg. Producent: Drazen Kuljanin. Producerat: 2024.

I kategorin:  Radio & Podcast Documentary and Reportage
P1-dokumentär: Noahs nya pappor

Reportrar: Miranda Wretman och Lydia Bandolin Sörlin. Producent: Anna Frey. Berättare: Miranda Wretman Slutmix: Tor Sigvardson. Producerat: 2023.

Alla bidrag som gått vidare i radio- och podd för Prix Italia 2024 finns här

Läs mer om Prix Italia här

Presskontakt: Claes Bertilson, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se