Ekonomiakuten – ny podd med handfasta råd om privatekonomi

I dag släpps nya podden Ekonomiakuten – som är nästa steg i Sveriges Radios ekonomisatsning. I Ekonomiakuten tar programledaren Maja Åström och experter upp lyssnarnas frågor och funderingar kring privatekonomi.

Maja Åström, programledare för Ekonomiakuten. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Tillsammans med experter inom bland annat privatekonomi, skuldrådgivning, juridik och pensioner djupdyker programledaren Maja Åström i olika aktuella ämnen utifrån lyssnarnas frågor.

Vi vill ge lyssnarna information så de kan göra så initierade val som möjligt. För hur använder man sin konsumentmakt när bankerna höjer räntorna, hur ”röstar man med fötterna” om tomaterna kostar lika mycket överallt och vem vänder man sig till om pengarna faktiskt är slut?, säger Maja Åström.

Ekonomisatsningen inleddes i höstas med Ekonomiekot Extra – en daglig fördjupningspodd med globalt perspektiv. I Ekonomiakuten blir det mer handfasta råd i den tuffa ekonomiska verklighet som många befinner sig i.

Ekonomi engagerar både i det stora och i det lilla. Alla påverkas av det rådande läget och alla vill veta: vad betyder det för mig? Ekonomiakuten ger människor möjlighet att ställa frågor om sin privatekonomi till riktigt kunniga experter, säger Caroline Pouron, digitalt utbudsansvarig på Sveriges Radio.

Första avsnittet av Ekonomiakuten – som släpps idag – har rubriken ”Vanligaste misstagen som ger dig hög ränta”. Går det verkligen att förhandla ned sin ränta, hur gör man rent konkret?

Podden släpps varje måndag kl. 06 i Sveriges Radio Play och på http://sverigesradio.se/ekonomiakuten. Ekonomiakuten kommer även att sändas i P1 med start 4 april. Lyssnarna kan mejla frågor till ekonomiakuten@sverigesradio.se.

Exempel på kommande avsnitt
Så får du pengarna att räcka hela månaden
Så vet du om du har råd att skilja dig
Då tjänar du på att köpa elbil
Inga pengar kvar på kontot – här är experternas råd

Återkommande experter:
Alexander Norén – ekonomikommentator och civilekonom
Frida Bratt – sparekonom
Nadia Wallin – budget- och skuldrådgivare
Tove Lindgren – jurist, en av personerna bakom Juridikpodden
Tommy Wahlström – testchef
Mikael Nyman – pensionsexpert och chefredaktör

Mer om Maja Åström:
Maja Åström har jobbat med radio i över 20 år och brinner för folkbildning och att göra det svårtillgängliga lättillgängligt. Hon var med och startade P1:s konsumentprogram Plånboken. Tillsammans med professorn Mattias Lundberg har Maja gjort P2-podden Fråga Musikprofessorn och tillsammans med vetenskapsinfluencern Emma Frans UR-serien Hjärta & Hjärna som belönades med radiopriset Guldörat 2020.

Ekonomiakuten görs av produktionsbolaget SMT.

Pressbilder:
Maja Åström Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio