Fria ordets dag på turné till svenska sjätteklassare

Under året bjuder Sveriges Radio, SVT, UR och lokaltidningar över landet tillsammans in sjätteklassare till ”Fria ordets dag”  –  en dag om yttrandefrihet och mediefrihet.  Första turnéstoppet är i Karlstad den 18 mars.

Hur vet man om en nyhet är sann? Får man verkligen säga vad som helst? Och hur är det att jobba som journalist i ett land där pressfriheten inte är självklar? Det är frågor som lyfts till Sveriges sjätteklassare genom ”Fria ordets dag”, som arrangerades för första gången 2016 i Växjö, på initiativ av Sveriges Radios Ulf Myrestam som då var kanalchef för P4 Kronoberg.

I år genomförs arrangemanget för första gången som en sammanhållen turné, ett samarbete mellan Sveriges Radio, SVT, UR och flera lokaltidningar och kommuner. Sju tillfällen är inbokade och fler tillkommer.

Vi befinner oss i en tid där yttrandefrihet, mediefrihet och trovärdig journalistik är viktigare än kanske någonsin tidigare. Jag är väldigt glad över att vi tillsammans tar ett gemensamt ansvar för att prata om det med en ung publik, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Varje dag arbetar våra barnredaktioner med att ge unga kunskap, styrka och frimodighet att använda sin röst i ett demokratiskt samhälle. Fria ordets dag inspirerar alla att söka större kunskap om yttrandefrihet och pressfrihet, säger Hanna Stjärne, vd på SVT.

UR har en lång tradition av att förmedla kunskap och lärande, därför är det både angeläget och viktigt att möta barnen i denna lite annorlunda form tillsammans med både de övriga två public service-bolagen och lokala tidningskollegor, säger Sofia Wadensjö Karén, vd för UR.

Första stoppet på turnén blir Karlstad, där både Nya Wermlands-Tidningen (NWT) och Värmlands Folkblad (VF), medverkar.

I en värld där fake news och alternativa fakta blir allt vanligare så är det av vikt att visa hur traditionella och ansvarstagande medier verkar. Vi vill visa kommande generationer av nyhetskonsumenter hur vi jobbar och vilka etiska värderingar vi gör innan vi skriver våra nyheter, säger Morgan Schmidt, chefredaktör för Värmlands Folkblad, VF.

Upplägget är att sjätteklassarna under dagen får ta del av en inledande scenshow, ledd av Sam Edward från Sveriges Radio P4 Kronoberg, Kristoffer Fransson från SVT:s Lilla Aktuellt och ytterligare en konferencier från den lokala tidningen. Efter scenshowen följer en digital tipsrunda om yttrandefrihet och möten på ett mässområde med representanter från Sveriges Radio, SVT och lokaltidningen. UR finns också på plats med en monter och har tagit fram ett studiematerial så att frågan kan leva vidare i klassrummen.

Fria ordets dag – på turné 2020

18 mars Karlstad, Nöjespalatset. Tillsammans med Nya Wermlands Tidningen och Värmlands Folkblad
26 mars Kalmar, Kalmar Teater. Tillsammans med Barometern
13-14 maj Stockholm, Radiohuset. Tillsammans med Svenska Dagbladet
22 september Växjö
, Växjö konserthus. Tillsammans med Smålandsposten
23 september Karlskrona,
Konserthusteatern. Tillsammans med Blekinge Läns Tidning och Sydöstran
29 september Kristianstad,
tillsammans med Kristianstadsbladet

Fler datum och platser tillkommer.

För mer information, kontakta:

Mimmi Fristorp, Sveriges Radio
mimmi.fristorp@sverigesradio.se 070 083 95 24