Frukostseminarium 12 december: Den engagerade journalisten

Välkommen ett frukostseminarium om var gränsen går mellan personlig övertygelse och objektiv journalistik. Seminariet inleds med ett samtal mellan Marcus Ekdahl, HD/Sydsvenskan och moderator Erik Blix. Media är välkomna!

Människa och journalist samtidigt. Hur gör man för att få det att gå ihop? En av journalistikens grundstenar är att den ska stå fri från särintressen. Samtidigt växer ett alltmer värderingsstyrt samhälle fram. Hur hanteras frågan på redaktionerna? Kan moraliska dilemman uppstå när viktiga samhällsfrågor fångar engagemanget? Kan man som journalist förhålla sig oberoende och neutral till något man brinner för? Eller är det först genom att vara helt öppen med sin position som man blir trovärdig på riktigt?

Seminariet inleds med ett samtal mellan moderator Erik Blix och Marcus Ekdahl, redaktionschef på HD/Sydsvenskan. Därefter följer ett panelsamtal.

Dag: Torsdagen den 12 december
Tid: från 08:15 till 09.15 (frukostmacka från kl 07:45)

Plats: Studio 4, Radiohuset, Oxenstiernsgatan 20

Moderator: Erik Blix

Sveriges Radios vd Cilla Benkö inleder.

Panel:
Marcus Ekdahl, redaktionschef på HD/Sydsvenskan
Aleyna Kaya, journalist och student
Paulina Neuding, krönikör, jurist och Europaredaktör för nättidsskriften Quillette
Hanna Toll, kanalchef Sveriges Radio Göteborg
Björn Wiman, kulturchef Dagens Nyheter

Hashtag: #srfrukost

Seminariet kommer i efterhand finnas att lyssna på i sin helhet via Sveriges Radio-bloggen https://sverigesradio.se/sverigesradiobloggen .

Tidigare #srfrukostar finns at lyssna på här: https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=5135&grupp=32361

Media är välkomna! Kontakt för mer information: Claes Bertilson, presschef, claes.bertilson@sverigesradio.se eller 070-327 7807