Frukostseminarium 7 mars: Hur svårt kan det vara?

Välkommen till ett frukostseminarium om vetenskapsjournalistik och forskning! Seminariet inleds med ett samtal mellan moderator Erik Blix och Emma Frans, doktor i medicinsk epidemiologi. Media är välkomna!

#srfrukost 7 mars 2019 Foto: Montage: Sveriges Radio

I tider av falska nyheter, påverkanskampanjer och globalisering har betydelsen av pålitlig information blivit större än på länge. Både medier och vetenskapliga institutioner har ett stort ansvar. Forskare ska forska, utbilda och kommunicera. Men hur bra är de egentligen på att begripliggöra och informera om sin forskning? Och hur bra är medierna på att granska och rapportera om den?

Vems är ansvaret när klimatrapporter om ökade gradantal blir fel, orsakssamband överdrivs och feltolkas och forskning vinklas hårt utan sammanhang – eller inte kommer fram alls?

Och vad har vetenskapsjournalistiken för roll i en tid när allt fler forskare får egna kolumner på redaktionell plats och har stora egna plattformar?

Seminariet inleds med ett samtal mellan moderator Erik Blix och Emma Frans, doktor i medicinsk epidemiologi vid Karolinska Institutet och författare till ”Larmrapporten” (2017) och ”Sant, falskt eller mittemellan” (2018). 2017 tilldelades hon Stora Journalistpriset och utsågs samma år till Årets folkbildare av Föreningen Vetenskap och Folkbildning.

Efter det inledande samtalet följer ett panelsamtal.

Dag: Torsdagen den 7 mars
Tid: från 08:15 till 09.15 (frukostmacka från kl 07:45)

Plats: Studio 4, Radiohuset, Oxenstiernsgatan 20

Moderator: Erik Blix

Medverkande

Sveriges Radios vd Cilla Benkö kommer inleda seminariet.

Panel:

Susanna Baltscheffsky, producent och reporter Vetenskapsradion/Klotet, Sveriges Radio
Emma Frans, doktor i medicinsk epidemiologi, Karolinska Institutet
Anders Mildner, innehållsansvarig på mötesbolaget Altitude Meetings, föreläsare och debattör (med bakgrund på fler tidningar)
Robert Östling, docent i nationalekonomi, forskare vid Handelshögskolan

Hashtag: #srfrukost

Anmälan sker direkt till kommunikation@sverigesradio.se

Medier är välkomna!

Kontakt för mer information eller intervjuer: Claes Bertilson, presschef, claes.bertilson@sverigesradio.se eller 070-327 7807