Gabriel Byström ny chef för P4 Skaraborg

Ny kanalchef för P4 Skaraborg blir Gabriel Byström som i dag är kulturchef på Göteborgs-Posten.

Gabriel Byström. Foto: Ola Kjelbye

Gabriel Byström har i många år haft olika arbetsledande redaktionella befattningar på Göteborgs-Posten, en av landets största tidningar. De senaste nio åren har han varit kulturchef och haft ansvar för flera större omgörningsprojekt, strategier och sammanslagningar. Han började arbeta på tidningens nöjesredaktion 1994.

– Det känns spännande att få ta steget till Sveriges Radio, ett av landets i särklass mest betydelsefulla medieföretag med en stark publicistisk profil. Det ska också bli kolossalt stimulerande att få jobba så nära med lokal journalistik i en tid när journalistiken utmanas från många håll, säger Gabriel Byström.

– Det är mycket glädjande att kunna rekrytera en av landets viktigaste medieröster och en person med stor erfarenhet av redaktionellt ledningsarbete, säger Gunilla Sax, chef för område Väst.

Förra året utgavs Gabriel Byströms bok Tystnadens triumf som diskuterade den politiska utvecklingen och tillståndet för demokratin och yttrandefriheten i Ungern. Nyligen fick han Aftonbladets Axel Liffner-stipendium som varje år delas ut till en kulturjournalist som ”kombinerar djup kunskap om konst och kultur med ett lyhört sinne för kulturjournalistikens språk och uttrycksmedel”.

När Gabriel Byström tillträder tjänsten är ännu inte bestämt.

Gunilla Sax, områdeschef
gunilla.sax@sverigesradio.se