Grävpriset Guldspaden till Rebecka Montelius, P4 Jönköping

I dag delade Föreningen Grävande Journalister ut priset Guldspaden till bästa granskningar 2019. I kategorin Etermedia lokal gick priset till Rebecka Montelius, P4 Jönköping, för granskningen Golfbanan och fakturorna.

Rebecka Montelius. Foto: David Westh/Sveriges Radio

Guldspaden i kategorin Etermedia lokal:
Golfbanan och fakturorna, P4 Jönköping – Rebecka Montelius.
Juryns motivering: För en lysande granskning som avslöjat hur skattemedel i hemlighet gått till kommuntjänstemannens golfklubb men bokförts som cykelbanor.

Vi på P4 Jönköping har gjort en medveten satsning på granskande journalistik, det är roligt att det ger frukt! Så otroligt kul att min granskning av kommunala skattepengar vinner. Man får inte göra så här. Ta pengar från kommunen och lägga på jobb på sin egen golfklubb, säger Rebecka Montelius som även var nominerad för en granskning av tandvårdsfusk.

Lyssna här: https://sverigesradio.se/artikel/7306702

Rebecka Montelius är en otroligt bra journalist. Hon är väl värd denna spade. Jag blir glad för hennes och Sveriges Radios skull. Det här visar att vi ger publiken relevant och riktigt viktig lokaljournalistik, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Guldspaden delas ut av Föreningen grävande journalister till “de journalister – verksamma i svenska medier – som genom engagerad och kunnig journalistik avslöjat eller skildrat väsentliga förhållanden som allmänheten förut inte kände till. Undersökningen skall vara ett originalarbete, självständigt genomfört”.

Eva Sahlin, bitr. presschef