Guldörat 2019: Anders Held får Radioakademins hederspris

Varje år delar Radioakademin ut Årets Hederspris till någon som har gjort en betydande insats för radiomediet och/eller lyssnarna. 2019 års vinnare är Sveriges Radios Anders Held som var med och grundade Radiodays Europe som nu sprids över världen.

Anders Held vid avslutningen på Radiodays Europe i Amsterdam 2017 (Foto: Radiodays Europe)

Juryns motivering till priset är:

Anders Held har bidragit till radiobranschens utveckling inte bara i Sverige och Europa utan numera också i världen. Anders är en av grundarna till Radiodays Europe och har i högsta grad styrt och utvecklat arrangemanget till en tioårig succé. För några år sedan såg han till att skapa Podcast Day och nu har han fortsatt sprida den framgångsrika radiodagen till Asien genom Radiodays Asia. Tusentals och åter tusentals deltagare har genom åren kompetensutvecklats och inspirerats genom Anders försorg.

Cilla Benkö, Sveriges Radios vd berättar om starten och gratulerar Anders Held på en välförtjänt utmärkelse.

– I en tid då mycket har handlat om video och text gick de nordiska public service bolagen i bräschen för att skapa ett årligt evenemang där ljudet stod i centrum. Så föddes tanken till Radio Days Europe (RDE), världens största mötesplats kring ljud som numera är ett samarbete mellan ett antal viktiga intressenter såväl från public service som kommersiella medier.

– Anders Held var med och grundade RDE, han är eldsjälen bakom som från starten har lagt enormt mycket idérikedom och energi på att göra detta evenemang till den succé det blivit idag. Att Anders idag får hederspriset gör mig enormt stolt och glad för hans skull.

Läs mer om Guldörat, Radioakademin och Radio & Poddagen

Läs mer om Radiodays Europe

För mer information och intervjuer: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se