Karolin Johansson blir ny kanalchef på P4 Malmöhus

Efter fem år inom tidningsbranschen återvänder Karolin Johansson till Sveriges Radio. Hon tillträder som kanalchef på P4 Malmöhus i mitten av oktober.

Karolin Johansson

Karolin Johansson började den journalistiska banan som reporter, programledare och nyhetspresentatör på Sveriges Radio och återvänder nu efter drygt fem år på olika chefspositioner inom tidningsbranschen.

– Det känns fantastiskt kul att få komma tillbaka till Sveriges Radio och Malmö i rollen som kanalchef. Jag kommer till en engagerad och kompetent redaktion som jag ser fram emot att bli en del av. Tillsammans ska vi fortsätta utveckla journalistiken och göra bra och relevant innehåll för att lyssnaren ska fortsätta välja oss varje dag, såväl online som i radion, säger Karolin Johansson.

Karolin Johansson har haft rollerna som nyhetschef på Östersunds-Posten och Blekinge Läns tidning, och kommer nu senast från rollen som chefredaktör och ansvarig utgivare på Länstidningen Östersund.

– Jag ser mycket fram emot att få tillbaka Karolin till Sveriges Radio. Hon har bra koll på Sveriges Radio och på P4 men kommer också in med nya erfarenheter och tankar från sina senaste uppdrag inom tidningsvärlden. Med henne får P4 Malmöhus en empatisk och tydlig ledare med stort hjärta för P4 och den lokala journalistiken, säger Anna Stenberg, områdeschef Syd.

Karolin Johansson ersätter Sandra Martinsson som går till annan tjänst utanför företaget den 31 juli. Conny Emmelin kommer att vara tf kanalchef för P4 Malmöhus innan Karolin tillträder i mitten av oktober.

Pressbild: Karolin Johansson (Foto: Privat)

Presskontakt: Erik Nahlén, presskommunikatör, 073-712 44 34 eller erik.nahlen@sverigesradio.se