Kerstin Bröms Lumpus ny chefsjurist på Sveriges Radio

I dag blev det klart att Kerstin Bröms Lumpus tillträder tjänsten som chefsjurist och chef för programsekretariaret på Sveriges Radio från och med den 1 september.

– Med Kerstin Bröms Lumpus får vi en chefsjurist med stark juridisk kapacitet inom vårt område. Med sin breda erfarenhet kommer hon att tillföra Sveriges Radio viktig kompetens, säger Jan Petersson, direktör för enheten Analys och Kommunikation.

– Jag ser fram emot ett spännande och utmanande arbete i ett företag som står för kvalitet och som utgör en viktig del av det svenska medielandskapet, säger Kerstin Bröms Lumpus.

Kerstin Bröms Lumpus har tidigare varit kansliråd vid justitiedepartementets grundlagsenhet och där varit expert på tryck- och yttrandefrihetsrättsliga frågor, något hon också ägnade sig åt under sin tid hos Justitiekanslern. Hon har också arbetat som biträdande pressombudsman under en tid. Kerstin Bröms Lumpus kommer närmast från en tjänst som tf. kanslichef vid Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden.

Pressbild

Kerstin Bröms Lumpus