Kultprogrammet Eldorado i P2 firar 30 år med surrealistisk fest

​En regnbåge i radion. Så kan man beskriva Kjell Alinges radioprogram Eldorado i P2. Nu firar regnbågen 30 år på O-baren, Sturehof fredag 3 dec kl. 18:00
- Det blir en kulturinfekterad nöjestripp tvärs över alla skalor och genrer. Publiken kommer bli radioaktiv, säger Kjell Alinge.
Under kvällen spelar Kjell Alinge skivor med Titiyo, pratar med Helena von Zweiberghs hund och i ett guldregn ”avtäcks framtiden” från scenen.

Eldorado har i 30 år speglat verkligheten genom musik och filosofiska underfundigheter. Programmet började sändas för 30 år sedan i P3 och sänds numer i P2 torsdagar kl. 22:30. Sedan många år har dock programmet producerats från Kjell Alinges vardagsrum, hall och sovrum. Men den 3:e december tar sig Kjell Alinge och Eldorado ut för att fira 30 års jubileet på O-baren.

- Eldorado är det enda program som ständigt förändras och som blandar Lauri Anderson, Bach, Stan Getz, Lill-Babs, ny tysk jazzmusik, gammal svensk Johansson-jazz och Beppe Wolgers. Som en svallvåg. Men man ska inte lita på någon över 30. Man ska vara ung. Och lyssna på radio, säger Kjell Alinge

Eldorado i P2 görs av produktionsbolaget Filt.
30-årsfesten är kostnadsfri och öppen för allmänheten.

Plats: O-baren, Sturehof
Datum: Fredag 3 december
Tid: 18:00

Pressbilder:
Eldorado 1980
Bildtext: Eldorado 1980. Kerstin Behrendtz, Janeric Sundquist, Lennart Vretlind, Kjell Alinge, Lars Göran Nilsson, Dick Blomberg och Stefan Wermelin. Foto: Anders Roth/SVT Bild

Kjell Alinge
Foto: Micke Grönberg/SR

Eldorado 1980
Bildtext: Kjell Alinge, Lars-Göran Nilsson, Jan Ferm, Monica Schmidt, Janeric Sundquist, Lennart Vretlind och Stefan Wermelin.

För mer information och för kontakt med Kjell Alinge kontakta:
Lena Victorin
Redaktionschef, Filt