Måns Mosesson tilldelas Stora Journalistpriset

Måns Mosesson vann ikväll Stora Journalistpriset i kategorin ”Årets Berättare” för sin P1 Dokumentär-serie ”Rädda Sverige” – om att välja Sverige Demokraterna. I tre program berättade Måns Mosesson om några av de väljare som tänkte lägga sin röst på Sverigedemokraterna i höstens riksdagsval.

Måns Mosesson. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

– Det känns otroligt roligt och hedrande att ta emot den här utmärkelsen, särskilt med tanke på vilken hög klass de andra nominerade håller. Jag hoppas att mina program kan öppna upp för en bredare och mer nyanserad diskussion kring vilka det är som som nu har gjort Sverigedemokraterna till landets tredje största parti. Jag är övertygad om att vi journalister måste våga och orka lyssna på de här människorna bättre, och samtidigt ta avstånd från många av deras åsikter, säger Måns Mosesson.

Måns Mosesson utsågs till ”Årets Berättare” för dokumentärserien ”Rädda Sverige” med motiveringen:
"För att nyfiket och respektfullt ha lyssnat, och i rätt tid ställt rätt frågor, till det rädda Sverige”

Rädda Sverige finns för lyssning här:

Sveriges Radios vd Cilla Benkö om Sveriges Radios vinst av Stora Journalistpriset 2014:

– Måns tre dokumentärer har etsat sig fast i mitt huvud. Genom en väldigt speciell intervjuteknik får han vanliga människor att öppna sig och delge oss lyssnare exakt hur de tänker och känner. Måns dokumentärer är exempel på hur viktigt det fortfarande är med ett riktigt bra innehåll, ett riktigt bra radioberättande och att på ett skickligt sätt ge utrymme för en mångfald av röster. Jag är oerhört imponerad av hur Måns vidgat perspektiven i den svenska debatten, säger vd Cilla Benkö.

Pressbilder:
P1 Dokumentär: Rädda Sverige - ny dokumentärserie i P1 av Måns Mosesson. Foto: Måns Mosesson/Sveriges Radio

Måns Mosesson. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Om Stora Journalistpriset

Stora journalistpriset delas årligen ut av Bonnier AB för att främja goda yrkesinsatser inom journalistiken. Priset är på 100 000 kronor och delas ut i fyra kategorier: Årets berättare, Årets förnyare, Årets avslöjande samt Lukas Bonniers stora journalistpris.

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Angelika Vaskevitch, pressinformatör Sveriges Radio
angelika.vaskevitch@sverigesradio.se