Mats Ottoson blir områdeschef i öst

Mats Ottosson, idag kanalchef för P4 Göteborg blir ny områdeschef för Sveriges Radios område öst* från och med 1 mars 2023. Han ersätter Ulf Myrestam som går vidare till annan tjänst inom Sveriges Radio.

– Jag började lyssna på Sveriges Radio som nyhetstörstande 12-åring. Det har varit mitt universitet och det är hedrande för mig att få vara en kugge i maskineriet som för företaget framåt. Det är fyra duktiga kanaler i område öst. Nu vill jag, tillsammans med kanalchefer, ledningsgruppen och personalen, fortsätta och öka utvecklingstakten digitalt och linjärt för att öka räckvidden. God journalistik ska nå fler, säger Mats Ottosson.

Mats Ottosson har över 40 års erfarenhet från mediebranschen varav 35 år i ledarroller. Han har främst jobbat på Expressen, GT, Jönköpings-Posten och på dåvarande Hallpressen. Han har också som delägare drivit ultralokala nyhetssajter. För snart tre år sedan började Ottosson på Sveriges Radio som kanalchef för P4 Göteborg.

Han kommer också som del av den nya ledningsgruppen för de geografiska områdena ha ett sammanhållande uppdrag att stötta alla P4-kanaler i den digitala utvecklingen.

– För att vi som företag ska vara lika relevanta i framtiden som vi är idag behöver vi ständigt utveckla det allra bästa innehållet till en allt mer digital publik. När jag nu får chansen att göra ett lagbygge i en ny ledningsgrupp har jag framför allt fokuserat på starka publicister med digital spets. Både Mats Ottosson och Olov Carlsson, som blir ny områdeschef i norr, har många digitala framgångar i bagaget. De blir en bra förstärkning inte bara för sina områden utan också i vår ledningsgrupp, säger Fia Wirén, chef för de geografiska områdena och minoritetsspråk.

Mats Ottosson efterträder Ulf Myrestam som går vidare till annan tjänst inom Sveriges Radio. Rekrytering av en ny kanalchef till Göteborg inleds omgående.

* Område öst innehåller P4 Östergötland, P4 Kalmar, P4 Jönköping och P4 Kronoberg och producerar både det lokala innehållet och rikstäckande program för P1, P2 och P4 samt poddar

Pressbild: Mats Ottosson (Foto: Joséphine Simar/Sveriges Radio)

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se