Mats Ottosson ny kanalchef för P4 Göteborg

Sveriges Radio har utsett Mats Ottosson till ny kanalchef och ansvarig utgivare för P4 Göteborg. Mats Ottosson har en närmare 40 år lång erfarenhet från mediebranschen, framför allt från tidningar.

Mats Ottosson (Fotograf: Joséphine Simar/sveriges Radio)

Mats Ottosson har arbetat som journalist sedan 1981. Han har varit lokalredaktör, reporter, redigerare, nattchef, nyhetschef, redaktionschef och ansvarig utgivare för nyhetstidningar, nyhetssajter och webb-tv. Han har arbetat inom dagspress, kvällspress och helt digitala medier, bland annat på Västgöta-Demokraten, Expressen, GT, Jönköpings-Posten och lokaltidningar i Småland och Västergötland samt startat och varit delägare i lokala nyhetssajter.

– Mats Ottosson kommer till oss med en gedigen publicistisk kompetens. Han brinner för den lokala journalistiken och har lång erfarenhet av journalistik, inte minst från lokala medier. Mats Ottosson har också värdefulla kunskaper från arbete med helt digitala lokala sajter och det digitala nyhetsuttrycket, säger Gunilla Sax, chef för Sveriges Radios område Väst.

– Jag är glad och hedrad över att få arbeta på Sveriges Radio. Nu ser jag fram emot att tillsammans med gänget utveckla P4 Göteborg. När förändringstakten i mediebranschen trappats upp ytterligare är public service betydelse allt större, säger Mats Ottosson.

Mats Ottosson har under 2019 arbetat som konsult inom Sveriges Radio men kommer närmast från en tjänst som HR-direktör och kommunikationsansvarig på annonsproduktionsbolaget Annonsdax.

Han tillträder 16 mars och tar över efter tf kanalchef Karin Janson som kommer att arbeta med innehållsutveckling i ett företagsövergripande utvecklingsprojekt.

FOTO: Mats Ottoson (Fotograf: Joséphine Simar/Sveriges Radio)

För mer information eller kommentar: Gunilla Sax, områdeschef Väst Sveriges Radio 073-712 49 34 eller Mats Ottosson via mobil: 070-845 88 80