Mats Svegfors: Den europeiska dagstidningsbranschen har blåst till strid mot public service

​"Den stora frågan handlar inte om konkurrens på marginalen mellan enstaka tidningsföretag och public service utan om vad som händer med hela vår demokratiska offentlighet". Så formulerar sig Sveriges Radios vd Mats Svegfors i sitt anförande vid ett arrangemang om Public Service framtid på Finlands ambassad i dag.

På konferensen diskuteras medievärldens genomgripande förändring och att de europeiska public service-bolagen är satta under stark press. Hur ser morgondagens utbud ut? Finns det utrymme för annat än nöjen och förströelse? Hur ska public service finansieras?

Mats Svegfors hänvisar i sitt anförande till sitt och Cilla Benkös webbokprojekt ”Journalistisk 3.0 – Medieormen ömsar skinn” på sverigesradio.se och menar att även tidningsbranschen är satt under hård press och att den europeiska dagstidningsbranschen har blåst till strid mot public service.
Det är helt begripligt att tidningsbranschen söker en syndabock, menar Mats Svegfors Men det träffar helt vid sidan av målet. Den stora frågan handlar inte om konkurrens på marginalen mellan enstaka tidningsföretag och public service utan om vad som händer med hela vår demokratiska offentlighet.

På konferens medverkar också Kimmo Sasi, riksdagsman och ordförande för Yles förvaltningsråd, tidigare kommunikationsminister

Finlands ambassad, Gärdesgatan 11 torsdag 18 november kl. 16.30

Journalistik 3.0 – medieormen ömsar skinn