Mats Svegfors och Cilla Benkö träffade SR-personal och medier i dag

I lördags förordade Sveriges Radios styrelse Mats Svegfors till radiochef och vd för Sveriges Radio efter Kerstin Brunnberg som går i pension. Samtidigt förordade styrelsen Cilla Benkö till vice vd.

På förmiddagen träffade Mats Svegfors och Cilla Benkö Sveriges Radios personal och chefer tillsammans med styrelsens ordförande Ove Joanson och nuvarande vd Kerstin Brunnberg.

MBL-förhandlingarna, som inleddes i lördags, beräknas bli avslutade inom någon dag. Klockan 12.00 på måndagen hölls även en presskonferens i Radiohuset i Stockholm.

- Mats Svegfors är en av Sveriges mest ansedda publicister, sade Ove Joanson. Vi är mycket glada över att han accepterat att bli ny radiochef. Tillsammans kommer Benkö och Svegfors att bli en mycket stark ledning för Sveriges Radio.

– Jag har sagt ja till jobbet för att jag tycker att det är väldigt viktigt med public serviceradio, säger Mats Svegfors.
– Med dynamiken i medieutvecklingen – den kommersiella konkurrensen på tv-sidan, konkurrensen om annonskronan, den oerhörda kostnadspress som tidningarna lever under – så är public serviceradion i en egen, stark fil. Sveriges Radio är ett medieföretag som kan tillåta sig att vara helt och hållet publicistiskt drivet, säger Mats Svegfors och lyfter med sin bakgrund särskilt fram samhällsjournalistiken och kulturen.

– Jag ser uppdraget som ett fantastiskt privilegium, som jag kommer att ta mig an med stor ödmjukhet och respekt, säger Cilla Benkö. Det är ett enormt ansvar, men jag tror att det blir kul också.
– Sveriges Radio har en stor utmaning i att bli än mer relevant och väsentligt för unga lyssnare och människor med annan bakgrund än svensk. Det är också viktigt att utvecklingen av innehåll och tjänster på webben och i mobilen fortsätter, och att radiosändningarna blir digitala, så att vi får utrymme för fler kanaler och kan förtydliga och bli vassare på olika områden – journalistiskt, kulturellt och musikaliskt, säger Cilla Benkö.

Pressbilder
Bilder på Mats Svegfors och Cilla Benkö samt bilder från presskonferensen på nedanstående länk.

För intervjuer kontakta:
Mikael Nilsson, kommunikationsdirektör, Sveriges Radio