Metropol 93,8 får journalistikpriset Årets Medieorm 2013

Journalistikpriset Årets Medieorm 2013 går till Sveriges Radios Stockholmskanal Metropol 93,8 för satsningen ”Hur känns det?”. Genom ny teknik och ett förändrat förhållningssätt skapade satsningen förståelse för vad som händer när människor utsätts för rasism i vardagen.

Gurgin Bakircioglu, Rasmus Almerud och Sanna Bråding från Metropol 93,8 tar emot Årets Medieorm 2013.

– Bland årets nomineringar var Metropol 93,8 det givna valet. ”Hur känns det?” är ett riktigt bra journalistiskt hantverk där alla dagens möjligheter tas tillvara och där redaktionen tillsammans med publiken förde över debatten till dem som faktiskt lever mitt uppe i den verklighet som diskuterades, säger Cilla Benkö, en av instiftarna till priset och vd för Sveriges Radio.

Journalistikpriset Årets Medieorm ska gå till en medveten förnyare av journalistiken som har siktet inställt på framtiden.
– För första gången går nu detta pris till en redaktion i det egna bolaget och jag hoppas att vi inom Sveriges Radio även fortsättningsvis kan bidra på detta sätt i det offentliga samtalet, säger Cilla Benkö.

Juryns motivering:
Under hösten 2012 visade Sveriges Radios Metropol med hjälp av ny teknik och genom ett förändrat förhållningssätt att det går att göra något unikt i mediebruset, något som engagerar unga och nya radiolyssnare och som gör skillnad. Genom satsningen ”Hur känns det?” skapades en helt ny förståelse för vad som händer när människor utsätts för rasism i vardagen slentrianrasism i skolan, på jobbet, på fotbollsplanen och i klubbkön.
   Unga Stockholmare med bakgrund i andra länder och kulturer, människor som normalt sällan kommer till tals i etablerade medier, berättade om sina egna erfarenheter av vardagsrasism
hur den känns och hur den påverkar. Redaktionen förde samtal på flera digitala plattformar och i konventionell radio och fler än 400 historier kunde förmedlas.
   Ett utmärkt exempel på riktigt bra Journalistik 3.0 där den moderna journalistiken dessutom vände en debatt som tidigare främst hade förts av andra än dem som själva utsätts för vardagsrasism.

Prisjuryn har utgjorts av Sveriges Radios vd Cilla Benkö, Sveriges Radios tidigare vd Mats Svegfors samt Medieormens redaktör Cecilia Djurberg

Årets Medieorm
Priset Årets Medieorm instiftades av Sveriges Radio 2011. Priset ska gå till en journalist/person/redaktion som arbetar föredömligt med att förnya och utveckla journalistiken i enlighet med Journalistik 3.0 - kort sagt: en medveten förnyare av journalistiken som har siktet inställt på framtiden. Belöningen är 10 000 kronor samt äran.

Tidigare pristagare:
2011 – Flashbackgrävarna som avslöjade naturfotografen Terje Hellesös bildfusk
2012 – Räntekartan, SvD Näringsliv

Medieormen, samt lista över vilka som var nominerade till priset, finns på http://sverigesradio.se/medieormen

Pressbild:
Metropol 93,8 får Årets Medieorm 2013 för satsningen "Hur känns det?". Gurgin Bakircioglu, Rasmus Almerud och Sanna Bråding tog emot priset. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

Cecilia Djurberg, redaktör Medieormen
cecilia.djurberg@sverigesradio.