Nu förstärks den lokala bevakningen av Stockholms län

Det behövs fler lokalreportrar på plats runt om i länet. Det är en av slutsatserna efter att Sveriges Radio tittat närmare på hur de två lokala kanalerna i Stockholm ska kunna spegla den snabbt växande befolkningen i regionen. Fyra nya reportrar får lokala bevakningsområden: Södertälje, Söderort, Norrort och Järvafältet.

Lotta Mossberg, kanalchef. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

– Vi måste röra oss ännu närmare lyssnarna för att få veta vilka frågor som är viktiga för dem om vi ska kunna fortsätta att vara relevanta även i framtiden. Stockholm är en snabbt växande storstad dit människor från både Sverige och övriga världen flyttar, säger kanalchefen Lotta Mossberg. På sikt ska vi även ha rullande redaktioner som kommer att röra sig mellan olika delar av länet.

– Satsningen på den lokala journalistiken i Stockholm innebär också att det blir mer direktsänd lokal radio på kvällar och helger. Det händer massor av saker som vi behöver bli bättre på att bevaka på kvällstid och på helgerna, säger Lotta Mossberg.

– Vi har gjort en omfattande omvärldsanalys kring hur Stockholm kommer att utvecklas framöver, försökt ta reda på mer om vår publik och vad de kommer att ha för behov när Stockholm växer. År 2022 kommer vi enligt prognoser att vara 2,5 miljoner invånare i regionen, det pågår en stor inflyttning från andra delar av Sverige och från andra länder, säger Robert Frisk, projektledare för utredningen.
– Det vi gör nu i vår är ett första steg i en långsiktig utveckling av den lokala journalistiken i Stockholms län, säger Robert Frisk.

Reportrarna kommer att vara igång senare i vår. De kommer att höras både i P4 Stockholm och i 93,8 där systerkanalen Metropol sänder.

Pressbild:

Lotta Mossberg, kanalchef P4 Stockholm. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio