Nu släpps podden Vikingar – Gustaf Skarsgård är berättare

Plundringståg, upptäckarlust och internationella maktkamper. I dag släpps de tre första delarna av podden Vikingar – ett ljuddrama om en tid för 1000 år sedan, om vikingarnas liv, drömmar och drivkrafter. Karaktärerna är bland annat hämtade ur isländska Snorre Sturlassons sagor: Ragnar Lodbrok, Gudrid Thorbjörnsdotter, Ingegerd Olofsdotter och Harald Hårdråde. Berättarröst: Gustaf Skarsgård.

– Vi såg tidigt Gustaf Skarsgård framför oss som den givna berättaren. Med sin fleråriga medverkan i serien ”Vikings” har han en gedigen förståelse för den här världen och han har bidragit med värdefulla synpunkter när vi utformat manusen. Utöver det är hans röst något utöver det vanliga – han är helt enkelt en trollbindande berättare, säger Emelie Rosenqvist som både regisserat och spelar rollen som Ingegerd Olofsdotter.

När berättandet börjar är det 800-tal. Ragnar Lodbrok leder 50 träskepp på väg ut i strid. I början av 1000-talet beger sig upptäckaren Gudrid Thorbjörnsdotter på en livsfarlig seglats till Nordamerika. Ungefär samtidigt i Sigtuna ställs Ingegerd Olofsdotter inför ett omöjligt val. År 1030 lider den 15-årige Harald Hårdråde ett svidande nederlag och svär på att hämnas och återvända som Norges kung.

Karaktärerna i Vikingar finns omskrivna i Isländska sagor, flera av dem finns beskriva i Snorre Sturlassons sagor från 1200-talet, men också i andra nedtecknade myter och legender.

– Vi ville också täcka in vikingatiden både geografiskt och tidsmässigt med övergången från hedendom till kristendom, säger producenten David Rune.

I podden tolkas vikingarnas liv i berättad form med dramatiserade inslag. Berättaren varvas med skådespelare som agerar huvudpersoner, intervjuade som i en modern dokumentär. Den spänningsskapande musiken är specialskriven av kompositören och pianisten Matti Bye.

­– Jag älskar äventyr! Och att föreställa sig att vara på en liten båt på det stora havet på väg mot det fullkomligt okända är en vidunderlig tanke som sätter igång så många olika känslor. Det var en fröjd att sätta musik till den här berättelsen, säger Matti Bye.

I rollerna:
Ragnar Lodbrok: Mattias Silvell
Gudrid Thorbjarnsdottir: Anna Gréta Sigurdardóttir
Ingegerd Olofsdotter: Emelie Rosenqvist
Harald Hårdrådes skald: Claes Ljungmark

Vikingar publiceras tisdagar kl. 07.00 i Sveriges Radio Play enligt nedan:
22/11: Ragnar Lodbrok, Odens krigare (tre delar)
29/11: Gudrid Thorbjörnsdotter och upptäcktsresan till Amerika (två delar)
6/12: Ingegerd Olofsdotter, kungadottern som blev Kievs drottning (två delar)
13/12: Harald Hårdråde, legoknekten som blev kung över Norge (två delar)

Mer om karaktärerna och de olika berättelserna finns på Vikingars hemsida:

Skaparna av Vikingar:
David Rune, Emelie Rosenqvist, Mathilda von Essen, Lollo Collmar, Ulla Svensson och Ludvig Jansson.
Idé: Caroline Pouron.
Musik: Matti Bye
Ledmotiv: El Perro del Mar
och Matti Bye
Sång ledmotiv: El Perro del Mar

Vikingar är ett samarbete mellan Sveriges Radio, NRK i Norge, DR i Danmark, RUV på Island samt Nordvision. Public service-bolagen i de nordiska länderna samt franskspråkiga Radio-Canada kommer att adaptera Vikingar till sina respektive språk.
Här finns mer information om samarbetet:

Pressbilder:

David Rune, producent