Ny serie i P1: Riksdagen 100 dagar –  politiken bakom kulisserna

Den riksdag som valdes i september är unik. En koalitionsregering styr utan majoritet i en riksdag med åtta partier. Denna politiska situation skildras i P1:s nya serie Riksdagen 100 dagar.

Serien sänds med fyra halvtimmesprogram på söndagar kl. 13.00 med start den 9 januari.

I serien följs arbetet i den unikt komplicerade politiska situationen där en koalitionsregering ska få igenom sina förslag utan att ha riksdagsmajoriteten bakom sig - och med ett extremt parti som ingen annan vill förhandla med.

– Det har varit häftigt att vara så tätt bakom det som sedan blivit de största rubrikerna den här hösten, säger en av seriens reportrar Amanda Glans.

Amanda Glans och Erik Hedtjärn har följt arbetet i riksdagen genom ledamöter från alla åtta partier. Med tiden har några utkristalliserat sig som huvudpersoner och de kommer lyssnarna att komma mer in på livet.

En av dem är Håkan Juholt (s), oppositionens tyngste försvarspolitiker, som ska hantera det första verkliga testet av både oppositionens och regeringens strategi mot Sverigedemokraterna – framtiden för den svenska styrkan i Afghanistan. Och som själv släpper en bomb i sitt parti medan reportrarna följer honom.

Producent är Lars Truedson.

Sändningstider:
Riksdagen 100 dagar sänds i P1 söndagar kl. 13.00 med repris måndagar kl. 10.03 och tisdagar kl. 00.30. Start 9 januari.

Mer om politik i P1 senare i vinter:
30 januari startar en dokumentärserie i fem delar om det politiska spelet kring lokalvalet i Fagersta. Söndagar 15.03.

Pressbild:
Riksdagen 100 dagar: