Ny undersökning: Radion viktig för svenskarna vid samhällsstörning, kris eller krig

Radion spelar en avgörande roll för tillgången till information vid en kris eller i krig. En ny undersökning visar att svenskar i första hand söker information via radio vid ett VMA.  En majoritet av svenskarna skulle vända sig till Sveriges Radio för mer information vid samhällsstörning, kris eller krig och 97 procent av de tillfrågade anser att Sveriges Radios roll är viktig vid en sådan situation.

På uppdrag av Sveriges Radio har undersökningsföretaget Novus ställt en rad frågor till allmänheten om information i händelse av kris eller krig.

- Sveriges Radio har en unik roll i det svenska totalförsvaret. Därför är det positivt att se att 60 procent av befolkningen är rustade och förberedda med en nödradio. Sedan tidigare vet vi att åtta av tio har tillgång till en vanlig radio i hemmet eller bilen. Samtidigt ser vi i undersökningen att unga vuxna till viss del har ett kunskapsgap om hur man ska agera vid en kris och att kunskapen där borde öka. Där har både vi och andra aktörer ett jobb att göra, säger Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio.

Just nu pågår beredskapsveckan i Sverige. Sveriges Radio kommer att belysa det på olika sätt. Redan under måndagen deltog vd Cilla Benkö i det stora öppningsseminariet. Sveriges Radio ingår i totalförsvaret och har ett unikt beredskapsuppdrag som innebär att allmänheten alltid ska kunna nås av viktig samhällsinformation. Beredskapsuppdraget, som Sveriges Radio har haft sedan 1930-talet, regleras numera i sändningstillståndet. Sveriges Radios sändningar via det analoga radionätet (FM-nätet) får därför aldrig tystna.

- När ingenting annat i samhället fungerar, om elen eller mobilnätet ligger nere, ska det alltid gå att få trovärdiga nyheter och samhällsviktig information genom att lyssna på beredskapskanalen P4 via exempelvis en vev-, batteri- eller bilradio. Vi ser redan idag vid exempelvis stormen Hans eller i kriget i Ukraina hur avgörande radion har varit för att rädda liv. Det är viktigt att så många som möjligt känner till det, säger Cilla Benkö.

Sveriges Radios Novus-undersökning visar att:

• 97 procent av svenskarna anser att Sveriges Radios roll är viktig i händelse av samhällsstörning, kris eller krig
  • Störst andel, 85 procent, tror att man kan ta emot ett VMA-meddelande via radio. Och vid ett VMA-meddelande är det vanligast att söka mer information via radio, 64 procent uppger att de gör det.
  • Fem av sex vet vad ett VMA-meddelande (Viktigt meddelande till allmänheten) är och hur det används. 24 procent i yngre ålder vet inte vad ett VMA-meddelande är och hur det används.
  • Sex av tio har tillgång till nödradio (vev-, batteri- eller solcell). I yngre ålder har fyra av tio tillgång till nödradio (vev-, batteri- eller solcell).

Undersökningen finns bifogad.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, vilket garanterar representativa resultat. Detta innebär att resultaten är generaliserbara till den aktuella målpopulationen. Antal genomförda intervjuer: 1036.

Läs mer om Sveriges Radios Beredskapsuppdrag här https://sverigesradio.se/artikel/sveriges-radios-beredskapsuppdrag

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Westerberg, pressansvarig
ulrika.westerberg@sverigesradio.se

Sveriges Radio är ett företag i allmänhetens tjänst – ett public service-företag. Sveriges Radio är den reklamfria och oberoende radion med uppgift att göra kvalitativa program av alla slag för hela Sveriges befolkning. Varje dag lyssnar fyra miljoner personer på oss. Sveriges Radios Presstjänst På presstjänsten arbetar vi med programmen i samtliga kanaler samt ansvarar för företagsledningens presskontakter. På presswebben finns programinformation och de pressreleraser vi skickar ut: http://sverigesradio.se/press