Ny valhelg i Sveriges Radio – Annie Lööf i Ekots lördagsintervju 9/4

På lördag är det dags för Centerpartiets Annie Lööf att frågas ut i Ekots Lördagsintervju av Johar Bendjelloul. På fredag kväll är det också premiär för ”Fråga politiken” där Monica Saarinen, Tomas Ramberg och gäster tar sig an lyssnarnas frågor om allt som rör svensk politik.

Ekots Lördagsintervju: Annie Lööf

När och hur bör Sverige gå med i NATO enligt Centerpartiet? Och varför ska egentligen företag kunna plocka ut hur stora vinster de vill ur skolan?

Centerpartiets partiledare Annie Lööf är den andra i en serie partiledarintervjuer i Ekots lördagsintervju under våren. Tidigare intervjuer finns här: https://sverigesradio.se/ekotslordagsintervju

Intervjun sänds i P1 lördagen den 9 april klockan 12:55 men publiceras digitalt via appen Sveriges Radio Play och Sveriges Radios webb lördag morgon kl 06.

Programledare: Johar Bendjelloul
Producent: Parisa Höglund

Pressbild: Johar Bendjelloul (Fotograf: Mattias Ahlm/Sveriges Radio)

Fråga politiken

Under två fredagar i april och maj svarar Sveriges Radios politikexperter Monica Saarinen och Tomas Ramberg och inbjudna gäster på lyssnarnas frågor om allt som har med svensk politik att göra. Det kommer bli frågor om politiska händelser, skeenden och begrepp.

Redan nu kan lyssnarna skicka frågor till panelen via: fragapolitiken@sverigesradio.se
och frågor har redan börjat komma, till exempel ”hur mycket får man bestämma som minister?” och ”Varför ska man ha opinionsundersökningar?”.

Fråga Politiken sänds vid två tillfällen under våren, det första avsnittet fredagen 8 april kl 18.05 i P1, i appen Sveriges Radio Play och via webben. Det andra avsnittet sänds samma tid fredagen 27 maj.

Deltagare i programmet 8 april: Monica Saarinen och Tomas Ramberg samt inbjudna gästerna Göran Hägglund, tidigare partiledare för Kristdemokraterna och minister, Marita Ulvskog, tidigare minister, partisekreterare och Europaparlamentsledamot för Socialdemokraterna och statsvetarprofessorn Jan Teorell.

Producent: Magnus Westberg

Pressbild: Monica Saarinen och Tomas Ramberg - Fråga politiken  (Fotograf: Mattias Ahlm/Sveriges Radio)

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se