P1 Dokumentär: Riksdagen 2014

På valdagen är det dags för den avslutande delen i Sveriges Radios satsning på dokumentärserien Riksdagen i P1. När serien startade, efter förra valet för fyra år sedan, så påstod man att riksdagen skulle få mer makt. I sista delen kommer denna politiska tes att hackas sönder. Två politiker kommer att börja gråta, karriärer faller i spillror och ett litet barn föds.

Programmet är den avslutande delen i dokumentärprojektet Riksdagen i P1 som startade med serien Riksdagen 100 dagar i januari 2011 och fortsatte med dokumentären Partiledaren om Håkan Juholts väg till partiledarposten, ett program som fick Stora Journalistpriset som Årets berättare 2011. Följande program i serien var Kent och Abir, från 2012. Serien följer några riksdagsledamöter i den unikt komplicerade politiska situationen där en koalitionsregering ska få igenom sina förslag utan att ha riksdagsmajoriteten bakom sig - och med ett extremt parti som ingen annan vill förhandla med.

Reportrar i projektet är Amanda Glans och Erik Hedtjärn. I denna dokumentär har Amanda har träffat Anna Kinberg-Batra som haft den tyngsta rollen i den potentiellt kaotiska riksdagen. De har följt Håkan Juholts uppgång och fall. I programmet hörs Abir Al-Sahlanis vars politiska karriär tar slut och man försöker få tag på Kent Ekeroth som blev mer känd för järnrör än sin politik. Dessutom tar man redan på hur det gick för Kew Nordqvist som gav det största löftet av dem alla.

Riksdagen 2014 sänds på valdagen, söndag 14 september kl. 15.03 i P1 och finns därefter på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play.

Producent är Lars Truedsson. Exekutiv producent Håkan Engström.

Pressbild
P1 Dokumentär: Riksdagen 2014. Amanda Glans och Erik Hedtjärn. Foto: Björn Dalin/Sveriges Radio http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/1191/1436354_2000_1333.jpg http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/1191/1436345_2000_1334.jpg

Lars Truedson, producent
lars@tredjestatsmakten.se